Nederland

T-Mobileklant krijgt 1100 euro: 'Veel meer mensen kunnen geld terugeisen'

05 mei 2018 14:20 Aangepast: 05 mei 2018 17:17
Archieffoto Beeld © iStock

T-Mobile moet 1100 euro betalen aan een klant, omdat het 'gratis' toestel van de klant niet gratis bleek. Volgens zowel de Consumentenbond als Consumentenclaim kunnen veel meer mensen op deze manier geld terugeisen. T-Mobile betwijfelt dit.

T-Mobile laat in een reactie weten het oneens te zijn met de beslissing van de rechter. Het bedrijf kan echter niet in hoger beroep gaan tegen de uitspraak, omdat het bedrag dat zij moeten betalen daarvoor te laag is. Ze zullen de klant dan ook de 1100 euro betalen, maar vinden dat collectieve claims niet de juiste manier zijn om de problemen met oude contracten op te lossen.

Misleidende contracten

Het probleem met de contracten zit hem in het uitsplitsen van de kosten. De 'verkeerde' contracten hebben één prijs, voor zowel de kosten van de telefoon als voor de kosten van het bellen, sms'en en internetten. Als de kosten voor de telefoon en de daadwerkelijke abonnementskosten niet apart zijn uitgesplitst in het contract, is de aanbieder in overtreding. In 2016 oordeelde de Hoge Raad dat telefoonproviders jarenlang de wet overtreden met de all-in-prijzen van hun abonnementen. Het zou lijken alsof een toestel 'gratis' is, terwijl je het in werkelijkheid gedurende de duur van je abonnement zelf afbetaalt. 

Dit is ook wat er gebeurde met de klant die nu geld terugkrijgt van T-Mobile. De klant had een abonnement van 60,50 euro per maand, waarbij werd gedaan alsof de telefoon 'gratis' was. T-Mobile had duidelijker aan de klant moeten uitleggen waaruit de abonnementskosten bestonden.

Daar komt nog bij dat de klant het abonnement acht maanden had laten doorlopen, nadat dit formeel was afgelopen. De acht maanden verlenging betaalde de klant nog steeds de 60,50 euro per maand. Daarbij werd dus nog steeds ook het deel betaald dat bedoeld was om de telefoon af te betalen. Ook deze kosten moet T-Mobile terugbetalen.

Zo werkt een BKR-registratie

Heb je een telefoon op afbetaling? Dan riskeer je een BKR-registratie.

Claims

Volgens zowel de Consumentenbond als claimorganisatie Consumentenclaim is de zaak een voorbeeld voor alle andere klanten die gedupeerd raakten. Consumentenclaim heeft al 70.000 claims verzameld van mensen die op dezelfde manier een contract afsloten met een 'gratis' toestel. Ze spannen voor elke klant een individuele rechtszaak aan.

Ook de Consumentenbond is bezig met procedures tegen de telefoonproviders. Zij spannen een collectieve claim aan tegen KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone. De Consumentenbond wil uiteindelijk een compensatieregeling voor alle gedupeerden treffen. Tot ze dat hebben gedaan, hoef je je als klant nog niet bij hen te melden.

Zelf terugeisen

Bij de commerciële organisatie Consumentenclaim kan je je al wél melden. Het enige dat je nodig hebt om geld terug te eisen is bewijs in de vorm van een oud contract. In dat contract moet dan duidelijk één prijs staan, zonder dat de kosten voor je telefoon apart vermeld staan. Volgens Sten Smit, directeur van Consumentenclaim, is het niet moeilijk om oude contracten op te vragen. "De providers moeten jouw informatie zeven jaar opslaan en jij kan als klant alle informatie die zij over jou hebben opvragen."

Hij vindt de reactie van T-Mobile complete onzin. "Het enige dat zij willen is dat er zo min mogelijk claims komen", vertelt Smit. Volgens hem heeft bijna iedereen ooit wel een 'verkeerd' contract gehad. De kosten die je destijds betaald hebt voor je telefoon, kan je dus terugkrijgen. Maak je gebruik van de diensten van Consumentenclaim, dan sta je over het bedrag dat je terug krijgt 15 procent aan hen af. Het kan ook even duren voor je daadwerkelijk geld terugkrijgt. Een procedure duurt al snel één tot twee jaar.

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`