Nederland

Rijschoolhouders na drama Bussum: instructeurs moeten noodsituaties oefenen

02 mei 2018 16:27 Aangepast: 04 mei 2018 11:12
Bij het ongeluk in Bussum kwam een 66-jarige rijschoolhouder uit Amersfoort om het leven. Beeld © ANP

Er moet bij de opleiding van rij-instructeurs meer tijd besteed worden aan het oefenen van onverwachte noodsituaties in de praktijk. Dat wil de branchevereniging van rijschoolhouders na het ongeluk op een spoorwegovergang in Bussum waarbij een 66-jarige rijinstructeur om het leven kwam.

Een trein knalde tegen zijn lesauto. De man overleed ter plaatse, een 18-jarige leerlinge kwam met de schrik vrij.

ZIE OOK: Ook lesauto Aiwen werd gegrepen door trein

De oorzaak van het ongeluk is nog niet duidelijk. Toch wil Vereniging Rijschool Belang (VRB) dat rij-instructeurs beter worden voorbereid op dergelijke scenario's. Zij moeten in de praktijk oefenen met onverwachte noodsituaties, zegt de branchevereniging. Nu wordt dat bij sommige opleidingscentra al wel gedaan, maar verplicht is het niet.

'Waarom ben je niet uit die auto gestapt?':

Rijschoolhouders zijn geschokt door de dood van hun collega.

35 seconden zodra de bel klinkt

"Een goede instructeur leert zijn leerlingen twee dingen", zegt een woordvoerder van VRB. "Niet schakelen op een spoorwegovergang en dat je nog 35 seconden de tijd hebt vanaf het moment dat de eerste bel klinkt."

ZIE OOK: Slachtoffer aanrijding met trein Bussum is 66-jarige rijinstructeur

"Na de opleiding ben je nog maar gedeeltelijk klaar", zegt de woordvoerder. "Je wordt opgeleid voor een examen, maar de praktijk lijkt er nog niet toe te doen." De vereniging wil dat er landelijke afspraken worden gemaakt.

Verantwoordelijkheid ligt bij minister en Kamer

Het IBKI, het instituut voor examinering en certificering, vindt het goed dat er gekeken wordt naar mogelijkheden om de risico's te verkleinen, maar zegt dat de keuze hierover ligt bij de Tweede Kamer en de minister.

​ProRail: na 21 seconden kan trein er al zijn

​Spoorbeheerder ProRail reageert dat de trein er ook al eerder kan zijn dan 35 seconden nadat de bel klinkt. Na 21 seconden zelfs. Een woordvoerder: "Per overweg wordt bekeken hoeveel seconden nodig zijn zodat de veiligheid voor overstekers niet in het geding komt. Dit is altijd minimaal 21 seconden en kan ook langer zijn, bijvoorbeeld bij overwegen met meer dan twee sporen of waar andere factoren vragen om extra seconden."

'Auto werd drie keer rondom meegenomen door trein'

Martijn Onderstal zag het ongeluk gebeuren: "Het meisje werd door omstanders eruit gehaald."
RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore