Nederland

Kinderheld niet van verpakking te branden

01 mei 2018 17:02 Aangepast: 04 mei 2018 05:05
(Archieffoto)

Hagelslag van Piet Piraat, koekjes met Dora of de Smurfen op de verpakking: ze liggen nog steeds in veel winkels. Fabrikanten en supermarkten maken maar weinig haast met de afspraak om ongezonde voedingsproducten niet langer te verkopen met reclame die is gericht op kinderen.

Die afspraak werd eind 2016 gemaakt, maar er komt niet veel van terecht. Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer [pdf] dat er nog steeds voedingsfabrikanten zijn die kinderidolen inzetten om hun producten te verkopen. De afspraak 'wordt nog niet voldoende nageleefd', zegt hij.

Steeds vaker via social media

Op tv gaat het goed, maar fabrikanten benaderen kinderen steeds vaker via vlogs en social media, zegt de staatssecretaris. Daarnaast wordt voor bijvoorbeeld ijsjes, lolly's, snoepgoed en drankjes op veel plekken buitenshuis – van sportkantines tot speelparadijzen, maar ook tijdens evenementen in het basisonderwijs –  reclame gemaakt waarin kinderhelden te zien zijn.

Verpakkingen met kinderidolen zullen volgens Blokhuis 'niet van de ene op de andere dag uit de schappen verdwijnen'. Fabrikanten zullen er stap voor stap mee afrekenen, verwacht hij. Maar 'in de praktijk betekent dit dat het einde is ingeluid voor deze verpakkingen', denkt Blokhuis.

Overgangsperiode

De levensmiddelenindustrie mikt op een overgangsperiode van twee jaar. Dat is wel erg traag, vindt de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. "We vinden het hele proces nogal langzaam gaan", zegt Mark Wijne van Unicef, dat deel uitmaakt van de alliantie. "Terwijl we in de praktijk bij een aantal bedrijven zien dat het wél kan." Hij verwijst naar het besluit van supermarktketen Plus om ongezonde 'kinderproducten' voortaan hoog in de schappen te plaatsen, buiten het zicht van de doelgroep.

Wijne vindt ook dat er nog wel iets af te dingen valt op de criteria die de voedingsindustrie zichzelf oplegt. "Zo gaat het steeds over reclame die is gericht op kinderen onder de 13, terwijl wij zeggen: ook oudere kinderen hebben er last van. En de producenten hanteren soms eigen regels als het gaat om wat ongezond is en wat niet. Dan zeggen wij: we hebben op dat gebied glasheldere criteria van het Voedingscentrum, zullen we ons daar alsjeblieft allemaal aan houden?"

Regels streng genoeg?

Staatssecretaris Blokhuis gaat intussen kijken of de reclameregels die de voedingsindustrie zichzelf oplegt, wel streng genoeg zijn. Hij wil werk maken van het terugdringen van overgewicht met een Nationaal Preventieakkoord. Als de voedingsfabrikanten blijven treuzelen met hun maatregelen, zouden ze via zo'n akkoord mogelijk kunnen worden gedwongen om er vaart achter te zetten.

Meer op rtlnieuws.nl:

`