Nederland

Meer dodelijke ongelukken met elektrische fiets, vooral ouderen slachtoffer

25 april 2018 01:08 Aangepast: 25 april 2018 09:40
In ons land rijden zo'n 1,9 miljoen elektrische fietsen rond. Beeld © ANP

Ongelukken met e-bikes eisen steeds meer levens. Vorig jaar overleden 57 mensen door een ongeval met een elektrische fiets, ruim 42 procent meer dan in 2016 toen veertig mensen op e-bikes om het leven kwamen.

Van alle fietsers die in het verkeer omkwamen, zat een kwart op een e-bike. Veruit de meeste slachtoffers zijn ouderen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

ZIE OOK: Zorgen om gevaar e-bikes: 'Veel ouderen vallen al bij het opstappen'

Onder e-bikes rekent het CBS zowel elektrische fietsen die de berijder tot 25 kilometer per uur een handje helpen als zogeheten speed pedelecs, waar je tot 45 kilometer per uur mee kunt. Het statistiekbureau heeft het aantal doden niet uitgesplitst naar de twee typen.

Minister bezorgd om 'kwetsbare' oudere fietser

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur is bezorgd om de oudere fietser, die steeds vaker betrokken is bij dodelijke verkeersongelukken. Ze wijst erop dat het gaat om 'een kwetsbare groep. Als er wat gebeurt, zijn de gevolgen vaak groter dan bij jongeren'.

Van Nieuwenhuizen is 'blij om te zien dat steeds meer ouderen langer deelnemen aan het verkeer. Dat geeft hun de vrijheid zelf op pad te gaan'. Maar extra aandacht voor deze groep is geboden. De minister wijst op een campagne voor veilig fietsen voor ouderen die haar ministerie op touw heeft gezet. Ze hoopt 'dat veel gemeenten zich bij dat initiatief aansluiten, want daar is een wereld te winnen.'

De populariteit van elektrische fietsen groeit, maar het stijgende aantal slachtoffers kan niet uitsluitend worden verklaard door het toegenomen aantal e-bikes. Brancheorganisatie RAI Vereniging schatte eerder in dat Nederland vorig jaar 22,8 miljoen fietsen rijk was. Daarvan zijn er 1,9 miljoen elektrisch, slechts iets meer dan 8 procent van het totaal. Vorig jaar werden wel 294.000 nieuwe elektrische fietsen verkocht, bijna een derde van de totale verkoop. Overigens is slechts een fractie daarvan een speed pedelec.

Verkeersdoden iets gedaald

Volgens het CBS zijn voor het eerst meer fietsers om het leven gekomen dan inzittenden van auto's. In 2017 overleden 206 fietsers door verkeersongelukken tegen 201 inzittenden van personenauto's. Het totale aantal verkeersdoden is voor het eerst in drie jaar juist iets gedaald. In totaal lieten 613 mensen het leven in het verkeer, een daling van 2,5 procent.

Er zijn ook regionale verschillen. Zo steeg het aantal verkeersdoden in Zuid-Holland, Groningen en Overijssel, terwijl het in de overige provincies gelijk bleef of daalde. Noord-Brabant blijft ondanks een afname de provincie met de meeste verkeersdoden.

ZIE OOK: Aantal verkeersslachtoffers stijgt opnieuw: 629 doden

Tussen het begin van de eeuw en 2014 halveerde het aantal verkeersdoden bijna, naar 570. In het jaar daarna steeg het aantal slachtoffers ineens met 9 procent, om in 2016 nog iets toe te nemen. Veilig Verkeer Nederland (VVN) wees het gebruik van smartphones achter het stuur toen aan als een van de oorzaken.

E-bike is niet alleen meer voor oudjes

Ook scholieren hebben de e-bike inmiddels ontdekt.

`