Strengere regels voor nieuwe auto's moeten gesjoemel met emissiewaarden in de toekomst voorkomen. Ook komen er boetes voor sjoemelauto's en worden steekproeven verplicht. De nieuwe wet gaat in vanaf 2020.
Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met de aanscherping van voorschriften voor goedkeuringen van auto's.
De nieuwe regels geven Europese Commissie de bevoegdheid om, naast nationale autoriteiten zoals de RDW, zelf auto's te testen. Per auto die niet aan de EU-normen voldoet, kan Commissie boetes uitdelen tot 30.000 euro. Ook kan de Commissie terugroepacties in de hele EU starten.
Steekproeven
Daarnaast wordt het toezicht op de weg aangescherpt. De EU-lidstaten worden verplicht per 40.000 nieuw geregistreerde auto's steekproefsgewijze controles op de weg uit te voeren en de resultaten bekend te maken.
"Strenger toezicht is broodnodig. Nationale toezichthouders houden al veel te lang in eigen land de auto-industrie de hand boven het hoofd", zegt rapporteur Gerben-Jan Gerbrandy van D66.
Dieselgate
Aanleiding voor de nieuwe regels is dieselgate, het schandaal dat in 2015 uitbrak toen in de VS aan het licht kwam dat Volkswagen sjoemelde met software om de uitstoot van schadelijke stoffen als stikstofoxides te manipuleren.
Daardoor leken dieselauto's tijdens tests schoner dan ze op de weg waren. Ook in de EU gebeurde dat, en eveneens bij andere autofabrikanten.
Volgens Bas Eickhout (GroenLinks) is de regelgeving 'een voorzichtige stap vooruit'. "Het is nu zaak dat de EU-wet tot in de puntjes word uitgewerkt en nageleefd."