Nederland

Waarom je administratie doen haat en uitstelt en hoe je het verandert

16 april 2018 15:04 Aangepast: 03 mei 2018 00:33
Archieffoto. Beeld © iStock

Het betalen van rekeningen of aangifte doen: er zijn leukere bezigheden. Veel mensen stellen dat soort taken tot het laatste moment uit en lopen het risico op heel veel geldverspilling. Wil je dat veranderen? "Doe het in stappen."

Uit een steekproef van NIBUD blijkt dat maar liefst 40 procent van de Nederlanders worstelt met de financiële administratie omdat we op allerlei verschillende manieren rekeningen krijgen toegestuurd. Van een bericht in Mijn Overheid tot een e-mail en een verdwaalde brief: we raken het overzicht kwijt en schuiven het daarom voor ons uit. 

Saai en moeilijk

Volgens gedragspsycholoog Kevin de Goede komt uitstelgedrag onder andere doordat we allerlei drempels opwerpen voor bepaalde taken. "We vinden het saai, niet belangrijk of moeilijk en daarom doen we het vaak niet", zegt De Goede. Dit gebeurt volgens hem vaak onbewust. "Er zijn vaak zoveel dingen die we belangrijker vinden, dat de administratie er bij inschiet."

Bovendien zijn we volgens De Goede altijd erg optimistisch over dingen in de toekomst en zorgt dat ervoor dat we ons uitstelgedrag goedpraten. "Morgen stop ik met roken, of: vanaf morgen ga ik meer sporten. Het gevaar is dat het op die manier veel te vaag blijft." Niet voor niks is het spreekwoord: van uitstel komt afstel.  

Concrete en behapbare stappen

Volgens de gedragspsycholoog voeren we taken pas echt uit als ze concreet worden. "Als we te veel vrijheid ervaren om iets te doen, dan wordt het heel moeilijk om ook daadwerkelijk over te gaan tot actie." Een deadline zorgt er bijvoorbeeld door dat een bepaalde taak concreet wordt. "Dan zit er druk op."

Volgens De Goede helpt het om het gewenste gedrag uit te schrijven in behapbare stappen. "Als je tegen iemand zegt: doe je belastingaangifte, is dat veel te breed. Daarmee wordt namelijk gezegd: je moet het doen, maar je moet zelf maar zien hoe. Wanneer je het stap voor stap uitschrijft gaat het je gemakkelijker af." 

Routine doorbreken

De Goede raadt aan om vaste doelen in te stellen en ook op te schrijven, bijvoorbeeld in je agenda. Op die manier kan ons brein de stappen makkelijker verwerken en is de kans groter dat we het ook daadwerkelijk doen en dat het normaal wordt.

"Maak als-dan-plannetjes. 'Als ik thuis kom na mijn werk, dan ga ik door naar de sportschool. Als het vrijdag is, dan doe ik mijn administratie.' Daarmee doorbreek je langzaam je routine en dat is het belangrijkste. Op die manier kun je uiteindelijk je gedrag veranderen."

7 tips om je financiële administratie (op tijd) bij te houden: 

  1. Bewaar belangrijke documenten op een geordende manier, bijvoorbeeld in een vaste map.
  2. Maak een speciaal e-mailadres aan voor je administratie waar je mailtjes van portals zoals Mijn Overheid op ontvangt.
  3. Stel een vast moment in de week in waarop je je administratie bijwerkt en je rekeningen betaalt.
  4. Als je een partner hebt, bespreek dan maandelijks de financiële administratie.
  5. Zorg dat je een goed overzicht hebt van waar je wat bewaart. 
  6. Stel in de digitale portals zoals Mijn Overheid e.d. in dat je een melding per mail krijgt als er een bericht in deze portal staat.
  7. Houd een huishoudboekje bij. Dat kan offline, maar er zijn ook apps of websites waarmee je dit makkelijk kunt doen.

Bron: Nibud.nl

Meer op rtlnieuws.nl:

`