Nederland

Rotterdam is hot: toerisme groeit het hardst

06 september 2016 18:57 Aangepast: 30 juli 2017 11:30
De Markthal in Rotterdam versterkte het imago van de stad. Beeld © ANP

Het toerisme in Rotterdam blijft maar groeien. Rotterdam Citymarketing meldt dat het toerisme voor het vijfde jaar stijgende is. Tot en met mei kwamen er 23 procent meer buitenlandse hotelgasten dan het jaar ervoor. Daarmee laat Rotterdam andere Nederlandse steden ver achter zich.

De toenemende populariteit van Rotterdam is mede te danken aan het toegenomen positieve imago van de stad, zowel nationaal als internationaal. De stad van de wederopbouw prijkte de afgelopen jaren op een hoop positieve lijstjes.

Innovatieve architectuur

Een van de belangrijkste kantelmomenten was het jaar 2014 toen gerenommeerde titels als de New York Times en Rough Guides de stad in hun top 10 zetten van Must See Cities 2014. Dat had heel veel te maken met het feit dat er dat jaar in Rotterdam drie architectonische iconen bijkwamen: de Rotterdam (al eind 2013), Rotterdam Centraal en de Markthal, wat het imago van Rotterdam als stad van innovatieve architectuur verder versterkte.

Eind 2014 werd Rotterdam uitgeroepen tot European City of the Year 2015, door de International Academy of Urbanism. En eind 2015 volgde het nieuws dat Lonely Planet Rotterdam uitriep tot 'Best in Travel 2016'. Het gaat hier om de 'oscars van de reisindustrie'. Lonely Planet geldt als dé autoriteit op het gebied van reizen dus dit is een van de beste testimonials die je als stad kunt ontvangen.

Thumbnail

"Met de Markthal, de Rotterdam en het Centraal Station barst Rotterdam van de iconische architectuur en daarnaast biedt de stad de bezoeker een variëteit aan kunst, topkwaliteit restaurants en een sfeervol nachtleven. Dat maakt Rotterdam een van de 'must-see' bestemmingen", zegt Michiel Koorenhof van de afdeling Stadsontwikkeling Rotterdam. 

Sombere arbeidersstad

Rotterdam is niet langer die sombere arbeidersstad van weleer, zegt Koorenhof. "Er wordt op een andere manier naar de stad gekeken met name door alle positieve media-aandacht en alle titels die de stad de afgelopen jaren heeft tot gevolg dat de stad steeds populairder wordt als reisbestemming in de reisindustrie."

De stad staat nu eerder en beter op het netvlies van bijvoorbeeld congresorganisatoren, maar ook bedrijven die op zoek zijn naar een plek om zich te vestigen. Ook voor een bedrijf is het belangrijk dat de stad aantrekkelijk is voor werknemers om zich te vestigen.

Weekendtoerisme

De hotels in Rotterdam ervaren dat vooral het weekendtoerisme is toegenomen. Van de buitenlandse bezoekers komen de meesten uit België, Duitsland en Groot-Brittannië. De geluiden vanuit de attracties zijn ook positief.

Ook het investerings- en vestigingsklimaat van de stad komt steeds vaker voor in internationaal gerenommeerde lijsten zoals de FDI ranking van de Financial Times, de KPMG competitiveness award en onlangs voor het eerst een vermelding in het IBM location trend report.

Trots

Vorige week bleek uit de omnibus enquête van de gemeente Rotterdam dat de inwoners nog nooit zo trots op hun stad waren.

Meer op rtlnieuws.nl:
Burgemeester Van der Laan van Amsterdam: Toeristen, ga naar Rotterdam

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore