Nederland

Het gaat goed met de economie, en dus kopen we weer A-merken

30 maart 2018 09:13 Aangepast: 30 maart 2018 22:12
Beeld © ANP

Het gaat goed met de economie, en dat merken ze ook in de supermarkt. De omzet van de honderd grootste A-merken is het afgelopen jaar met 2,6 procent gegroeid. Dat is volgens marktonderzoeker IRI en Foodmagazine de sterkste groei in negen jaar tijd.

De A-merken presteren ook beter dan de huismerken, die de omzet met 0,8 procent zagen stijgen. De honderd grootste A-merken waren vorig jaar goed voor ruim 22 procent van de totale omzet van supermarkten. Dat komt neer op een bedrag van 8,3 miljard euro.

De top 5

  1. Marlboro bleef het grootste A-merk in Nederland met een supermarktomzet van 455,5 miljoen euro.
  2. Nieuw op twee is Coca-Cola met 298,3 miljoen euro. Het frisdrankconcern nam de plek over van Douwe Egberts, dat besloot om koffiemerken Senseo en L'Or niet langer onder de paraplu van DE te verkopen. Douwe Egberts staat nu op acht.
  3. Op drie staat zuivelbedrijf Campina met 265,5 miljoen euro.
  4. Heineken (263,3 miljoen euro). 
  5. Camel (221,9 miljoen euro).

Optimistisch over economie

Nederlanders zijn optimistisch over de economie, bleek eerder vandaag al uit het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (COB) van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Het aantal mensen dat het meer de goede dan de verkeerde kant op vindt gaan met het land is toegenomen, van 35 procent in het laatste kwartaal van 2017 naar 49 procent nu.

Hoewel het optimisme over de economie groot is, zijn er zorgen over de armoede. Op de vraag naar de grootste maatschappelijke problemen in ons land noemde 12 procent van de ondervraagden spontaan iets met armoede. In de vorige kwartalen was dat 7 procent.

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore