‘Robotadvocaat’ Incassobot helpt mensen te ontdekken of ze te hoge incassokosten betalen. Zo ja, dan stelt de zogeheten chatbot een juridische brief op.
Incassobot is een initiatief van ondernemer Jochem Gietema. Hij liet zich inspireren door Britse chatbot DoNotPay, die eerder dit jaar aandacht kreeg na het terugdraaien van 160.000 parkeerboetes.
Gietema heeft met zijn chatbot voor incasso's gekozen omdat het gaat om een simpel proces, zegt hij. De ondernemer studeerde rechten en werkte voor het Juridisch Loket.
Automatische vragen
Incassobot stelt gebruikers vragen om vast te stellen of incassokosten terecht worden geheven, en of de hoogte daarvan overeenkomt met de wet. Zo ja, dan moeten de kosten betaald worden. Zo nee, dan stelt de chatbot een aangepaste modelbrief op.
Gietema zag dat incassokosten in 20 procent van de gevallen verkeerd worden berekend, iets waar de Autoriteit Consument & Markt in 2015 op wees.
Geen winstoogmerk
"Incassokosten zijn het eerste juridische proces dat via een aantal vragen in een chatbot makkelijk is te doorgronden", zegt Gietema. Hij vond dat de bestaande online tools, zoals calculators en voorbeeldbrieven, beter konden.
Gietema zegt geen geld te willen verdienen met zijn chatbot. "De mensen die de tool gebruiken, hebben al een rekening die ze moeten betalen, waardoor het wat gek zou zijn hiervoor geld te vragen", zegt de ondernemer. "Mocht het heel goed lopen, dan overweeg ik de optie voor een donatie. Het gebruik van de dienst zelf zal zeker gratis blijven."
Mogelijk meer opties
De ondernemer wil de komende maand in gesprek met gebruikers en experts. Als die positief zijn, wil Gietema kijken of hij ook ingewikkelder juridische problemen kan behandelen.
Ook wil hij de chatbot dan toegankelijk maken in Facebook Messenger, dat sinds april chatbots ondersteunt. "Dat maakt het gebruik van Incassobot toegankelijker, denk ik", zegt de ondernemer.
Meer op rtlnieuws.nl:
Chatbot gaat daklozen helpen