Over een kleine week zijn er gemeenteraadsverkiezingen en lokale politici halen alles uit de kast om de stem van de burger te winnen. Sommige kandidaten proberen dat met wel hele slechte slogans. Voor de tweede keer is er een verkiezing voor de allerslechtste.
De verkiezing is een initiatief van taalliefhebbers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht, die ook ieder jaar op zoek gaan naar ondernemers met slechte slogans. De tien slogans waar nu op gestemd kan worden zijn:
- Bedankt dat je naar me omcake. (ChristenUnie Zwolle)
- Ga met D66 in (de)bad. (D66 Den Helder)
- Lekker door rijden. (VVD Nijmegen)
- Minder belasting, meer bitterballen. (VVD Delft)
- Niet kwatsen, maar doen. (Voor Tilburg)
- Omdat u goed groenbeheer belangrijker vindt dan theatervoorstellingen. (SGP Zaltbommel)
- Relax, kies Toine en betaal minder tax. (Forum 0veertig Eindhoven)
- Voel de liberaal in je. (VVD Woerden)
- Voor elkaar en morgen. (CDA Veere)
- Zo VRIJ! als een aardbei. (Vrij Beverwijk)
Wat deze slogans zo slecht maakt is dat sommige onbegrijpelijk zijn (Zo VRIJ! als een aardbei), terwijl andere juist voor de woordgrap (Bedankt dat je naar me omcake) gaan of kiezen voor zelfspot (Minder belasting, meer bitterballen). Overigens liet Vrij Beverwijk, met mascotte Arie de Aardbei, weten erg trots te zijn op de nominatie.
"Lokale partijen zijn meer uitgesproken, die zijn beter in de lokale kiezer benaderen. Landelijke slogans zijn wat algemener, dan weet je niet zo goed waar ze precies voor staan", legt initiatiefnemer en journaliste Tefke van Dijk uit.
Overigens kan een slogan die voor veel mensen onbegrijpelijk is lokaal wel werken. 'Niet kwatsen, maar doen' is de Tilburgse variant van 'niet lullen maar poetsen', zegt Linda Oerlemans, lijsttrekker van Voor Tilburg.
Toine Aerts hoopt met deze poster en slogan een plekje in de Eindhovense gemeenteraad te bemachtigen.
Voorkeursstemmen
Toch hoeft een slechte slogan niet funest te zijn.
Vier jaar geleden wist Koen Hawinkels met voorkeursstemmen een plekje in de gemeenteraad van het Limburgse Maasgouw te bemachtigen, met de slogan Koen moet je doen. Die slogan werd uitgeroepen tot slechtste politieke slogan. Overigens prijkt zijn leus ook nu weer op reclameborden.
Van Dijk snapt wel dat Hawinkels zo veel stemmen trok. "Met een slogan kun je opvallen, het zijn net jingles. Het zit in je hoofd, en misschien komt het dan ook in het stemhokje in je op. Al hoop je toch dat mensen meer stemmen op de inhoud."