RTLZ

Chaos en lange wachtrijen: Schiphol heeft 't vooral aan zichzelf te wijten

26 juni 2017 17:35 Aangepast: 01 mei 2018 15:22
Beeld © ANP

Door inschattingsfouten en tegenstrijdige belangen is Schiphol uit zijn voegen gebarsten en kon er afgelopen mei zo'n enorme chaos ontstaan. Deze zomer wordt er alles aan gedaan om een nieuwe chaos te voorkomen, maar het is de vraag of dat lukt. De maatregelen komen rijkelijk laat, constateert verslaggever Roel Geeraedts.

In 2013 werd Schiphol nog tot beste luchthaven van Europa gekroond. Dat is allang niet meer zo: de luchthaven is gezakt naar een vijfde plek. Die daling heeft vooral te maken met de topdrukte die is ontstaan op Schiphol. Afgelopen mei bereikte die 'gekte' een hoogtepunt. Tijdens de meivakantie ontstonden urenlange wachtrijen en misten tientallen passagiers hun vlucht. De chaos werd internationaal nieuws.

Explosieve groei

Het aantal passagiers is de afgelopen jaren explosief gestegen, blijkt uit het jaarverslag van Schiphol: van 53 miljoen naar een 63 miljoen. Schiphol zag die groei aankomen, maar de stijging werd door de luchtvaartmaatschappijen totaal onderschat. 

Aantallen passagiers Schiphol:

2013    52,6 miljoen passagiers
2014    55 miljoen
2015    58 miljoen
2016    63,6 miljoen

Bron: Jaarverslag Schiphol

Nieuwbouw broodnodig

Schiphol is al jaren bezig met uitbreidingsplannen. De luchthaven wil meer capaciteit door een nieuwe pier en terminal te bouwen, maar die nieuwbouw is er nog niet. Ondertussen zitten de acht bestaande pieren stampvol en ook in de drie terminals neemt de drukte steeds verder toe.

 

Waarom de nieuwbouw op zich laat wachten? KLM en andere luchtvaartmaatschappijen wilden niet meebetalen aan de uitbreiding waarmee naar schatting 1,2 miljard euro gemoeid is. De luchtvaartmaatschappijen vonden de uitbreiding te  duur. Om het geld op te hoesten, moeten de vliegtuigmaatschappijen hun ticketprijzen verhogen en dat zou klanten kunnen kosten.

De nieuwe pier en terminal komen er uiteindelijk wel, maar veel later dan gepland. De pier in 2019, de nieuwe terminal in 2023.

Thumbnail

De nieuwe pier en terminal

Marechaussee-probleem

​Niet alleen Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen anticipeerden slecht, ook de overheid heeft steken laten vallen. Schiphol komt honderden marechaussees te kort voor de beveiliging van het vliegveld. Het vorige kabinet heeft flink bezuinigd en heeft daardoor geen extra geld uitgetrokken voor de marechaussee, terwijl die wel extra taken heeft gekregen.

Vergeleken met 2013 is het aantal marechaussees dat rondloopt bij de paspoort- en beveiligingscontrole alleen maar gedaald: van 1.627 man in 2013 tot 1.550 in 2017. Bovendien zijn de veiligheidseisen door de terreuraanslagen in Europa flink verscherpt. Ook dat heeft de passagier gemerkt; de wachtrijen bij de balies werden steeds langer.

Extra mankracht

Vorig jaar kondigde staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Justitie aan dat het kabinet 17 miljoen euro extra uittrekt voor meer marechaussee op Schiphol. Deze zomer moeten er 135 extra medewerkers op de luchthavens rondlopen. Roel Geeraedts: "Of de marechaussee in ruim een half jaar tijd deze manschappen heeft weten aan te nemen en op te leiden, moet nog maar blijken."

Bovenop die 17 miljoen komt vanaf komend jaar nog eens 3 miljoen euro extra. Daarvan worden nog eens 65 marechaussees extra op Schiphol aan het werk gezet. "Extra marechaussee is hard nodig. Maar dat er nu pas mensen worden aangenomen is rijkelijk laat", zegt verslaggever Roel Geeraedts. 

Slechte communicatie

Ook op het gebied van communicatie tussen Schiphol en KLM is veel misgegaan. Het botert slecht tussen de topmannen van Schiphol en KLM. Roel Geeraedts: "De topmannen geven elkaar over van alles de schuld."

De lange wachtrijen in de meivakantie waren ook een gevolg van miscommunicatie over piekdrukte. Hoewel de twee bedrijven afhankelijk zijn van elkaar bij het laten doorstromen van grote aantallen passagiers, speelde geld een veel belangrijkere rol. En daar zijn uiteindelijk de reizigers de dupe van geworden. "Zo gaf KLM niet adequaat aan wanneer er grote topdrukte verwacht werd. Schiphol kon zich daardoor niet op goed op de drukte voorbereiden."

Spoed

Het is deze opeenstapeling van miscommunicatie, tegenstrijdige economische belangen en inschattingsfouten die nu met spoed moet worden opgelost. "Zodra de vakantiedrukte begint, weten we of dat gelukt is", zegt Roel Geeraedts. 

Meer op rtlnieuws.nl
Schiphol geeft voorrang aan mensen zonder rolkoffer

`