Wie in een Tesla of Nissan Leaf rijdt, moet zijn actieradius deze week extra goed in de gaten houden. De accu’s van elektrische auto's houden namelijk niet zo van de extreme winterkou. Toch staan ze minder vaak stil dan benzine- en dieselauto’s, zien bergingsbedrijven.
Wie weleens op wintersport gaat herkent het wel: de batterij van je smartphone is veel sneller leeg als het koud is buiten. De lithium-ion-accu's zijn namelijk niet gemaakt voor lage temperaturen. En laten in elektrische auto's nou soortgelijke batterijen liggen.
Actieradius -30 procent
De ANWB schat dat de actieradius, de totale afstand die op een volle accu kan worden afgelegd, als het vriest zo'n dertig procent lager ligt. Dat betekent dat een elektrische auto die normaal maximaal 400 kilometer kan rijden, bij stevige vorst 280 kilometer kan afleggen. Hoe kouder het buiten is, hoe korter de actieradius.
Dat betekent dus goed opletten en op tijd opladen. Bij de meeste elektrische auto's staat op het dashboard duidelijk hoeveel kilometer de auto nog kan afleggen. De auto neemt de temperatuur mee als variabele in de berekening daarvoor.
Geen Tesla's langs de weg
"Hoe koud het ook is, met een Tesla red je het wel", laat een woordvoerder van de Bovag weten.
Daar sluiten bergingsbedrijven zich bij aan. "Er is deze week geen toename in het aantal elektrische auto's dat stilvalt, vergeleken met andere auto's", vertelt Daan Witjes van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten.
Benzine en diesel
Sterker nog, volgens Van Eijck Berging hebben wagens die op benzine en diesel rijden het zelfs zwaarder met deze temperaturen. De gewone accu's hebben het namelijk zwaar in de kou, zeker als de auto 's nachts buiten heeft gestaan. Omdat de meest elektrische auto's 's nachts aan de oplader hangen, blijft de accu warm.
"Alle auto's rijden onzuiniger als het kouder is", vertelt hoogleraar autotechnologie Maarten Steinbuch. De luchtweerstand neemt namelijk toe, omdat de lucht zwaarder is. Iedereen moet dus de meter van de brandstoftank of accu goed in de gaten houden.
Verwarmen
Voor mensen die volledig elektrisch rijden heeft hij wel nog een tip: verwarm de auto alvast voor het rijden, als de auto nog aan de oplader hangt.
Onderweg de verwarming op standje subtropisch zetten kost namelijk veel stroom, waardoor de actieradius verder slinkt. Gewone auto's worden verwarmd door de verbrandingsmotor, maar die zit uiteraard niet in een Tesla of Nissan Leaf.
Overigens hebben de nieuwste modellen elektrische auto's vaak een verwarmde accu, waardoor de winterkou minder invloed heeft op de lagere actieradius. Steinbuch: "Ik denk dat ik zelf zo'n twintig procent minder zuinig rij in de winter."
Vastvriezen
De strenge nachtvorst zorgt voor nog een nadeel: de oplaadkabel kan vastvriezen aan de paal. Niet handig als je 's ochtends al met de nodige haast naar je werk moet. Een emmer heet water over de paal gooien is uiteraard geen slim idee. Een warme kruik werkt daarentegen prima.
Rij jij in een elektrische auto, en heb je problemen (gehad) door de kou? We horen graag je ervaringen op gert-jan.verstegen@rtl.nl