Ook ING is dit weekend getroffen door een DDoS-aanval. Daardoor hadden veel klanten problemen met internetbankieren. Eerder op zondag had ABN Amro te kampen met dezelfde problemen.
ING bevestigt tegenover RTL Nieuws dat er sprake was van een DDoS-aanval. De diensten Mijn ING, mobiel bankieren en IDEAL werkten niet of nauwelijks.
Geen hack
Bij een zogenoemde DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Het gaat dan ook niet om een hack. "De veiligheid van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDeal zijn op geen enkel moment in het geding", staat in een tweet van ABN Amro. De bank werd drie keer door een aanval getroffen, de 'laatste' was zondagavond rond 23.00 uur voorbij.
Ook ING stuurde een tweet uit dat de veiligheid niet in gevaar was:
Beschikbaarheid online bankieren staat onder druk vanwege een z.g. DDos-aanval. Wij bieden onze excuus aan voor het ongemak. Voor meer informatie zie hieronder: pic.twitter.com/RPVfHruE7S
— ING Nederland (@ingnl) 28 januari 2018
Inmiddels is de storing weer voorbij, meldt ING.
UPDATE: Online Bankieren ING weer beschikbaar. Mijn ING, Mobiel Bankieren en iDEAL zijn weer beschikbaar voor gebruik. Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
— ING Nederland (@ingnl) 28 januari 2018
Volgens de website AlleStoringen begon de storing bij ABN AMRO 17.30 uur. Bij ING rond 20.45 uur.
Detailhandel Nederland liet zondag weten naar aanleiding van dit soort storingen zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. Ook president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank sprak zich er over uit. In het tv-programma Buitenhof zei hij dat cyberaanvallen voor banken tegenwoordig aan de orde van de dag zijn. DNB is met banken in gesprek om te regelen dat die hun systemen na zo'n aanval snel weer in de lucht hebben.