Nederland

Verbod op 'Kipstuckjes' is 'geweldige reclame voor vegetarisch vlees'

03 oktober 2017 12:28 Aangepast: 03 oktober 2017 14:41
De vegetarische slagerij in Den Haag waar Jaap Korteweg begon. Beeld © ANP

De Vegetarische Slager moet voor een reeks producten zoals 'kipstuckjes' en 'gehacktbal' de naam veranderen, want die namen zijn misleidend vindt de NVWA. Deze maatregel is volgens marketingadviseur Paul Moers een cadeautje. "Dit lawaai trekt nieuwe klanten."

Marketingexpert Paul Moers verbaast zich over het feit dat de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) de Vegetarische Slager gaat verplichten om de namen van een reeks producten met vleesnamen te vervangen. "Het staat er met koeienletters op dat het vegetarisch is", zegt hij. "Ze zijn daar doorgeslagen." 

Ook de 'slager' zelf vindt de gang van zaken vreemd. Volgens oprichter en directeur Jaap Korteweg is de motivatie van de NVWA onduidelijk. "We weten ook niet wat erachter zit. Ze spreken over één consumentenklacht."  

Hij gaat in overleg met de NVWA om te kijken wat er precies moet gebeuren nu. "Het is ontzettend flauw. Is er nou niets beters te doen? Heeft dit nou echt zin?"

Overstappers

Productnamen met een duidelijke associatie met traditionele vleesproducten zijn volgens Moers belangrijk voor het werven van nieuwe klanten onder de nu nog traditionele vleeseters.

"Met dit soort namen is de Vegetarische Slager een concept voor overstappers. Voor de 'die hard'-vegetariër zijn het juist geen goede namen. Die willen op geen enkele manier de associatie met vleesproducten."

Bratwurst

De Vegetarische Slager moet ook benamingen als boterhamworst, bratwurst en petit paté wijzigen. De NVWA ondernam actie na een klacht van een consument over het feit dat vegetarisch vlees 'rauw gehackt', 'rul gehackt' en 'gehacktbal' werd genoemd.   

Als er inderdaad nieuwe namen moeten komen voor de 'gerookte speckjes' en 'visvrije tonyn' dan moet de Vegetarische Slager toch iets met die associatie met vleesproducten blijven doen, denkt Moers. "Vooral als je doelgroep de vleeseter is."

De Vegetarische Slager is niet het enige bedrijf dat vegetarisch eten met een vleesnaam verkoopt. Concurrent Vivera bijvoorbeeld verkoopt ook vegetarische producten onder de namen 'gehakct' en 'kipstukcjes'. Of die naam nu ook moet veranderen is onzeker. Een woordvoerder van de NVWA laat weten dat er alleen is gekeken naar de Vegetarische Slager. 

Met kipsmaak

Hoe de naam van het product dan uiteindelijk wordt is volgens Moers niet eens zo belangrijk. "Het kan een fakenaam zijn Want je kunt er bijvoorbeeld 'met kipsmaak' aan toevoegen. Dat mag wel."

Alle ophef nu zou volgens hem wel eens gunstig uit kunnen pakken voor vegetarische slagers. "Als dit perslawaai is goed en het is gratis. Wellicht laten ze het nog verder escaleren voor nóg meer aandacht. En dan zou ik daarna een campagne opzetten rondom de naamswijzigingen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore