Nederland

Vodafone en T-Mobile voor de rechter om 'gratis' smartphone

31 augustus 2016 09:41 Aangepast: 30 juli 2017 13:00

Telefoonabonnementen verkopen met als lokkertje een gratis toestel. Op deze manier worden klanten misleid door T-Mobile en Vodafone, vindt stichting Consumentenclaim, die via de rechter wil afdwingen dat te veel betaalde kosten voor het toestel worden terugbetaald.

De twee telecombedrijven zijn gedagvaard. De claimorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad. Daaruit bleek dat telecombedrijven jarenlang de wet hebben overtreden door te werken met all-inprijzen, waarbij geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Mobiele telefoons leken zo gratis, maar in feite waren de all-inpakketten leningen voor de toestellen.

Kosten voor telefoon terugbetalen

De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen. ConsumentenClaim eist dat de telecombedrijven de kosten inderdaad terugbetalen. 

"Veel mensen laten na 24 maanden hun contract nog even doorlopen", zegt Stef Smit van Consumentenclaim op RTL Z. "Bijvoorbeeld omdat ze nog willen wachten met een nieuw toestel of omdat ze nog tevreden zijn met het oude. Je zou verwachten dat het oude maandbedrag dan naar beneden gaat omdat het toestel zelf helemaal is afbetaald, maar Vodafone en T-Mobile lieten klanten het volle bedrag doorbetalen."

KPN nog niet gedagvaard

Vodafone en T-Mobile hebben volgens de claimpartij vooralsnog elke vorm van compensatie geweigerd. ConsumentenClaim is samen met de Consumentenbond nog in gesprek met KPN over mogelijke compensatie. Dat bedrijf werd daarom niet gedagvaard.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore