Ga naar de inhoud
Nederland

Tele2 gaat klanten zonder 4G-toestel blokkeren

Archieffoto van Tele2-winkel Beeld © ANP

Wie vanaf 1 februari een nieuw abonnement neemt of verlengt bij Tele2, moet beschikken over een toestel met 4G.

Dat meldt Tele2 op zijn website. Huidige klanten met een 3G-toestel kunnen dat gewoon blijven gebruiken op het netwerk van Tele2, maar nieuwe en verlengende klanten met een sim-only-abonnement worden gewaarschuwd dat zij een 4G-toestel nodig hebben om Tele2 te blijven gebruiken.

Achterliggende reden voor de maatregel is dat Tele2 een eigen 4G-netwerk heeft, maar voor 3G moet uitwijken naar het netwerk van T-Mobile. Dat kost de provider meer dan mobiel internet over zijn eigen netwerk, en daarom wil Tele2 3G-verbruik inperken.

Volgens waakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) mag Tele2 de blokkade gewoon doorvoeren. "Als je een contract afsluit voor 4G, is het redelijk dat Tele2 je daar dan ook aan houdt", laat een woordvoerder weten. "Dat je tot nu toe met een 4G-abonnement nog wel 3G-diensten kon gebruiken was mooi meegenomen. Het zou ze wel sieren om een nette oplossing aan te bieden voor klanten die geen 4G-toestel hebben. Aan boze klanten hebben ze natuurlijk niks."

Oudere toestellen

Nieuwe abonnementen met toestel zijn allemaal van een geschikte 4G-telefoon voorzien; vrijwel alle recente toestellen gebruiken 4G. Het is dus alleen een probleem voor mensen die een nieuw abonnement afsluiten of verlengen met een wat ouder toestel.

Klanten die hun abonnement met een 3G-telefoon toch verlengen, kunnen straks nog wel gebeld worden maar niet meer zelf bellen, sms’en en internetten. Het is niet bekend hoeveel Tele2-klanten nog geen 4G-toestel hebben. De laatste iPhone zonder 4G was de iPhone 4S, veel Android-toestellen die sinds 2012 verschenen hebben vaak 4G-ondersteuning.

De wijziging gaat volgende maand in.

Kijk techprogramma Bright TV elke week op RTL Z