Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Nederland

File, file en nog eens file: hoe komen we ervan af?

23 november 2016 12:00 Aangepast: 29 juli 2017 17:00
Beeld © ANP

Aan de lopende band wordt de noodklok geluid over het fileprobleem in Nederland. Zeker nu het verkiezingstijd is, klinkt de roep om rekeningrijden weer steeds harder. Maar is dat wel de oplossing? "Het is altijd de buurman die zijn rijgedrag moet aanpassen."

"Mensen die niet anders kunnen, zijn de sjaak bij een systeem als rekeningrijden", zegt verkeersdeskundige Gerard Tertoolen. "Ik denk wel dat het werkt, maar het is eigenlijk een onrechtvaardige oplossing."

Trein is niet zo'n slecht idee

"De groep die niet al te vroeg de weg op hoeft, krijg je er wel mee uit de spits. Maar als je wel met de auto over dat ene traject móet in de spits, word je nu gestraft omdat andere weggebruikers niet eerder hebben ingezien dat ze de spits wel hadden kunnen mijden."

Verkeersdeskundige Ruud Hornman van opleidingsinstituut NHTV in Breda ziet rekeningrijden iets positiever in. "Positieve prijsprikkels brengen mensen in ieder geval in beweging. 'Goh, ik heb eigenlijk nu pas ervaren dat het openbaar vervoer helemaal niet zo’n slecht idee is', zeggen ze na het mijden van de spits in de auto."

Tell Sell-reclame

Hornman ziet ook nadelen. "Het is natuurlijk wel weer de zoveelste azijnmaatregel. Verkeersmanagement heeft bijna altijd een negatief imago. Welke oplossing je ook aandraagt, automobilisten hebben altijd een reden om erop af te geven."

De grootste ellende is volgens Tertoolen dat je de files niet oplost. "Het idee dat Nederland ooit filevrij zal zijn, is een illusie. Ik hoop niet dat automobilisten in de 'Tell Sell-reclames' trappen die politici nu laten zien als oplossing voor het fileprobleem."

Wat werkt wel?

Rekeningrijden is een oplossing voor het fileprobleem, net als kleine ingrepen op het wegennetwerk en een initiatief als F*ck de file. Tertoolen en Hornman hebben ook zo hun ideeën:

  • Het rijgedrag van de weggebruiker moet anders. "We zijn alfamannetjes en alfavrouwtjes geworden op de weg", zegt Tertoolen. "De buurman moet altijd zijn rijgedrag aanpassen." Dus, zegt hij, laat je niet afleiden door je smartphone, ga niet onrustig van rijstrook wisselen. Hornman: "Als de voorkant van de file weer gaat rijden, willen we direct weer 120 kunnen. Gevolg: je zit te dicht op je voorganger, je achteropligger moet zwaar in de remmen en voilà, weer een file."
  • Beter wegonderhoud en meer ongelijkvloerse kruisingen kunnen ook voor een betere doorstroom zorgen, zegt Tertoolen.
  • Zelfrijdende auto’s en voertuigen die met elkaar kunnen communiceren, gaan ook helpen, meent Hornman. "Binnen nu en vijf jaar zien we daar de eerste proeven mee. Als het om 20 procent van alle auto’s gaat, heeft dat waarschijnlijk al genoeg dempend effect op de files. Het rijgedrag van deze voertuigen is rustiger en daar heeft iedereen profijt van."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore