Ga naar de inhoud
Nederland

'Passagiers zijn niet veilig op historische zeilschepen'

Beeld © ANP

Het is voor passagiers niet veilig op commerciële traditionele zeilschepen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Er is volgens de OVV veel mis in de zogeheten bruinevlootsector van historische schepen. Onder meer op het gebied van kennis, onderhoud en veiligheid gaat het niet goed. De OVV nam deze sector onder de loep na het ongeluk met een historische tweemaster bij Harlingen augustus vorig jaar, waarbij drie Duitse mannen om het leven kwamen.

Gisteren was er nog een ongeluk met een historisch zeilschip op het IJsselmeer. De mast van het schip brak af. Doordat de mast bleef hangen, vielen er geen slachtoffers. 

Instanties houden zich niet aan de voorschriften

"Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen", schrijft de OVV in een rapport. "Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt."

Vorig jaar brak de voorste mast van de historische tweemaster uit 1898. Aan boord van het gehuurde schip waren twaalf Duitsers uit één familie en de schipper en zijn vrouw. De groep had een tripje gemaakt over de Waddenzee.

Niemand zag dat de mast rot was

De mast brak af doordat deze grotendeels was doorgerot. Uit het onderzoek van de OVV blijkt dat water de mast kon binnendringen en vervolgens niet weg kon. "Zowel de schipper, zijn onderhoudspersoneel als keuringsinstanties hebben niet gezien dat de mast in vier jaar tijd van binnenuit doorrotte'', staat in het rapport.

Thumbnail


De afgebroken mast van de tweemaster (Screenshot video Onderzoeksraad voor Veiligheid).

Het ongeval in Harlingen laat zien dat een houten mast in vier jaar tijd door kan rotten. "Een periode waarin de mast bij meerdere partijen in beeld was, maar waarin niemand oog had voor het verregaande rottingsproces.''

Normen en overheidstoezicht

De OVV beveelt daarom schippers en de vereniging voor beroepschartervaart (BBZ) onder meer aan om normen voor de branche op te stellen. Aan de Inspectie Leefomgeving en Transport, de minister van Infrastructuur en Milieu en de minister van Economische Zaken wordt aanbevolen om zich te beraden op het overheidstoezicht.

De BBZ laat weten al bezig te zijn met verbeteringen. "De branche heeft direct na het ongeval al verschillende acties ondernomen en door het rapport voelen wij ons gesteund in de overtuiging dat we daarmee op de goede weg zitten.''

Meer op rtlnieuws.nl:
Ooggetuige ongeluk Harlingen: 'Je gelooft je ogen niet'​