Nederland

Modeketen Tuunte failliet: 'De wereld om ons heen gaat te snel'

08 augustus 2017 17:22 Aangepast: 13 november 2017 07:00
Twee klanten in de winkel in Enschede. Beeld © Tuunte via Facebook

Hij zat nog vol plannen voor zijn ruim veertig winkels, toch moest Louis van Andel zijn modeketen Tuunte vanochtend failliet laten verklaren. "Ik heb alles geprobeerd, maar helaas."

De algemeen directeur heeft zijn 250 medewerkers ingelicht en houdt contact met ze via een speciale appgroep. "Ook al moeten we er mee kappen, de reacties zijn positief. Dat helpt, want ik heb op allerlei manieren geprobeerd de winkels open te houden, met leningen, investeerders en samenwerkingen." 

Minder klanten

Tuunte heeft 45 winkels, met name in kleinere dorpen in Twente en de Achterhoek. Tuunte was net begonnen aan uitbreiding in de Randstad, waar meer passanten in de winkelgebieden lopen. 

In de dorpen kwamen steeds minder klanten. "Toen we in de jaren tachtig begonnen, winkelden vrouwen overdag nog in het dorp. Nu werken ze, komen ze thuis waar ze een mail zien met een leuke aanbieding van een merk of bedrijf en bestellen vervolgens kleding online."

'Lastig meekomen'

De wereld om ons heen is hard veranderd, zegt Van Andel. "Als consument vind ik dat geweldig, maar als organisatie is het lastig meekomen. We hadden daarvoor meer geld nodig."

Hij vindt niet dat hij de ontwikkelingen op het gebied van online winkelen en publiek bereiken via social media onderschat heeft. "We hebben gedaan wat we moesten doen, met een actieve Facebookpagina en een webshop." Maar die webshop op de kaart zetten, dat lukte dan weer niet goed.

Opboksen tegen retailreuzen

Volgens Van Andel is het lastig opboksen tegen concurrenten en grote retailreuzen die snel inspringen op modetrends. "Een bedrijf als Inditex (moederbedrijf van o.a. Zara, red.) bekijkt voortdurend welk artikel waar goed verkocht wordt en hoe de vraag is. Zij kunnen binnen een paar weken collecties maken."

Tuunte verkoopt voor tachtig procent eigen merken. "Onze collectie is aanbodgestuurd. Om als kleine retailer vraaggestuurd te ondernemen, dat is bijna onmogelijk." 

Weg met de uitverkoop

Van Andel was in Nederland één van de eerste retailers die stopte met de uitverkoop, omdat hij het 'respectloos vindt naar andere spelers in de keten'. Vorig jaar plaatste hij op Facebook een open brief gericht aan mede-retailers waarin hij zijn besluit toelichtte. "Wij blijven onze wintercollectie ook in de winter aanbieden tegen eerlijke prijzen. Prijzen die recht doen aan onze collectie, onze medewerkers, onze winkels, onze geloofwaardigheid én onze klanten."

Hij heeft geen spijt van die beslissing en denkt niet dat deze actie hem klanten heeft gekost. "Absoluut niet. De waarde van een kleine retailer zit 'm niet in het dumpen van artikelen. Consumenten willen best betalen voor goede producten."

Doorstart?

De winkels blijven waarschijnlijk voorlopig nog open en het is aan de curator om te kijken of er nog een doorstart inzit. "Het is ook aan hem om te bekijken wat we met de voorraden doen. De vrouwencollectie liep net heel goed."

Van Andel zelf weet nog niet wat hij gaat doen. "Ik hou van kleding, het is zo'n boeiend product. We zien wel."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore