Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Life

Hunker je naar vrijmarkt op woningsdag? Dit is het alternatief

27 april 2020 08:08 Aangepast: 27 april 2020 15:43
De vrijmarkt, zoals dat vroeger was. Beeld © Guus Pauka

Traditioneel is Koningsdag een feest voor koopjesjagers, zolderopruimers en kooplieden (in de dop), wanneer door het hele land vrijmarkten worden georganiseerd. Dit jaar is alles anders. Er is wel een online alternatief, maar dat is 'vooral voor de lol' en een beetje omslachtig.

Dat geeft Marktplaats zelf ook wel toe. Op de bekende handelssite is vandaag de VrijMarktplaats geopend. En eigenlijk is er maar bar weinig verschil met hoe er normaal gesproken spulletjes van eigenaar wisselen.

Foto van kleedje

Het grote verschil is dat vrijmarktliefhebbers wordt gevraagd om een kleedje met al hun spullen neer te leggen en daar een foto van te maken en in de beschrijving een lijst op te nemen van alles wat er te koop is. Je advertentie zet je vervolgens in de categorie VrijMartkplaats en klaar is Kees.

Onderhandelen en betalen gaat daarna eigenlijk hetzelfde als anders. Je appt bijvoorbeeld of stuurt een bericht via de site. Daarna betaal je bijvoorbeeld via iDeal.

Het is de bedoeling dat verkopers nadat ze iets hebben verpatst een nieuwe foto maken van het kleedje, om het een beetje 'echt' te laten lijken.

Omslachtig

Een beetje omslachtig is het wel, geeft een woordvoerder van Marktplaats toe, maar het gaat ook vooral om de lol. "We willen zo goed en zo kwaad als het kan een gevoel van Koningsdag geven."

Aan het eind van de dag krijgt iedereen die heeft meegedaan met de online vrijmarkt nog het verzoek van Marktplaats om een deel van het opgehaalde bedrag over te maken aan de stichting Kika, de stichting die geld ophaalt voor onderzoek naar kanker bij kinderen.

Tips

Veel gouden tips voor het vinden van een vrijmarktparel of het verkopen van je waar voor de beste prijs, gaan niet op. Maar sommige tips werken wellicht ook nog online.

Zo tipte consumentenpsycholoog Patrick Wessels eerder al dat als je je rommel verkoopt, dat je het dan ook maar beter rommelig kan presenteren op je kleed. Dat kan natuurlijk ook op de foto.

Verkoop je juist dingen die wat waard zijn, dan kun je ze ook beter netjes presenteren. Op die manier past de presentatie bij wat mensen verwachten van de aankoop.

En denk aan de prijs. Nuttige spullen kun je het best een afwijkende prijs geven. "Zoals 1,64. Mensen denken dan: dat zal wel precies de waarde zijn. Bij producten als een puzzel of een trui kun je juist het beste een ronde prijs kiezen, zoals 2 of 3 euro. Mensen kopen die producten op gevoel en denken daarbij minder na over de prijs", aldus Wessels.

Bier, barbecue en tompoucen: ondernemers vieren Koningsdag met drive-thru:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van