Life

Van borrelpakket tot vrijmibingo: zo houd je op afstand de werksfeer erin

17 april 2020 06:14 Aangepast: 17 april 2020 06:46
Menno van den Berg (ceo Samsung Benelux) draait als dj voor de wekelijkse online borrel op de draaitafels van zijn zoon. Beeld © Screenshot Samsung / Zoom

Waar je normaal gesproken na je dag noeste arbeid met collega's in de kroeg bijkwam, verhuizen in coronatijd nu ook alle bedrijfsuitjes en borrelopties naar het web. Deze bedrijven weten hoe je de sfeer er op afstand in houdt.

Het was een verrassing, en wat voor een: ineens stond Menno van den Berg, directeur Benelux van Samsung, via Zoom plaatjes te draaien tijdens de virtuele vrijdagmiddagborrel op de draaitafelset van zijn zoon.

Met 200 collega's via Zoom proosten

Het was het idee van de directeur zelf, vertelt Samsung-woordvoerder Michiel Dijkman. "Met die draaitafels heeft zijn zoon al vaker op onze bedrijfsfeestjes gestaan. Die heeft het dus niet van een vreemde."

Met 200 collega's loggen ze wekelijks in op de sets van de dj'ende directeur, die ongeveer drie kwartier draait. "Meestal houdt hij van tevoren een kort praatje en vertelt hij hoe het met collega's die ziek zijn gaat. Hij begint met een speciaal liedje dat bij de situatie past. Dan gaan mensen elkaar aanstoten. Als één iemand proost zegt, dan volgen 100 man en kan het een grote chaos worden, haha."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

We kunnen makkelijker thuis werken en doen dat ook

Borrelnootjes en paaseitjes

Samsung reageerde meteen op het thuiswerken, vertelt Dijkman. "Normaal brengen we vier keer per jaar een blad uit, nu wekelijks online, waarin de dag van een medewerker besproken wordt en tips voor hoe je het thuis leuk kunt maken."

En er wordt nog meer gedaan: "We krijgen voor de vrijdagmiddagborrel borrelnootjes thuisgestuurd, met Pasen paaseitjes, om het leuk te houden en verbonden te blijven met bedrijf."

Samsung-medewerker Yannick Abath (Training Operations Manager Benelux) bood aan om kickbox-lessen te geven voor collega's en hun kinderen. Samsung-medewerker Yannick Abath (Training Operations Manager Benelux) bood aan om kickbox-lessen te geven voor collega's en hun kinderen.

Yoga en kickboxen

Bovendien kunnen medewerkers nu drie keer per week 's ochtends vroeg yogales volgen. Twee keer per week is er aan het einde van de dag een family workout door de personal trainer die Samsung destijds aangesteld heeft.

Soms geven bekende sporters zoals Rico Verhoeven of Bibian Mentel een video-workout. "Leuk om iedereen te zien, in het sportbroekje of hemdje", vertelt Dijkman.

Borrelpakket

En uit een kleine rondgang blijkt dat allerlei bedrijven creatieve dingen verzinnen om met elkaar in contact te blijven. Bloemetjes sturen, een gezellige virtuele VrijMiBingo met het hele zonweringsbedrijf of op naar de digitale escape room.

Bij het Rotterdamse consultancybedrijf AllChiefs stuurden ze de medewerkers al een uitgebreid borrelpakket op, vertelt mede-oprichter Robert Charlier. Een van hun medewerkers postte erover op LinkedIn.

"Je neigt met thuiswerken toch naar de inhoud te gaan en niet te vragen hoe het nou echt met iemand gaat zoals je bij de koffieautomaat zou doen", vertelt Charlier. 

En als er iets duidelijk is geworden de afgelopen weken, dan is het wel het gemis aan sociaal contact, zegt hij. "Nu is het wat mensen je willen vertellen in plaats van dat je wat hoort."

Het borrelbedankpakket van consultancybedrijf AllChiefs. Het borrelbedankpakket van consultancybedrijf AllChiefs.

Alle jonkies verzamelen

Daarom probeert AllChiefs de medewerkers elke week te waarderen met iets leuks: van een bloemenbon om lokale ondernemers te ondersteunen tot een spelletje voor het gezin. "Het is niet alleen voor ons leuk, het houdt ons ook scherp én het houdt de sfeer erin. Het wordt door iedereen enorm gewaardeerd."

Op allerlei manieren probeert mede-oprichter Charlier het team bij elkaar te houden. Zo bespreekt hij speciaal met alle jonge mensen eens per week hun vragen. "Omdat zij meer op projecten zitten en niet aan iemand vast 'hangen' bij ons. Ze vinden het enorm prettig om vragen te stellen op een vast moment in de week. Je moet aandacht besteden aan elkaars verhalen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Zo kom je in weekendmodus op je thuiswerkplek

Virtuele pubquiz met drag queens

Op het moment van bellen vouwt Pim Brouwers, teamleider Diversiteit en Inclusiviteit bij VodafoneZiggo, een plastic voetbal in elkaar. "Die hebben alle medewerkers gekregen in het kader van ons thema deze coronacrisis: StayConnected. Daar kunnen we bijvoorbeeld filmpjes mee maken of een foto-challenge mee doen om verbonden te blijven."

Om onlangs een teamdag op te leuken, huurde hij de drag queens van The Drag Agency in. De eigenaresse kent hij via LinkedIn. "We hadden een virtuele pubquiz met een drietal prachtige drag queens die ons hysterisch hebben begeleid. Dat hadden we ook wel nodig om ons teamgevoel aan te jagen."

De virtuele pubquiz van The Drag Agency voor een team van VodafoneZiggo. De virtuele pubquiz van The Drag Agency voor een team van VodafoneZiggo.

Brouwers stuurt namelijk een team aan van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. "Zij hebben het nu extra zwaar. Normaal krijgen ze dagelijks begeleiding op kantoor. Nu zitten ze alleen thuis. Dat is voor sommigen een brug te ver. Daarbij helpt persoonlijke aandacht van onze mental health coach." 

Volgende uitje alweer gepland

Het volgende 'uitje' voor het team van Brouwers is alweer gepland: "Ik heb trouwens gisteren een pak luchtige cakemix gekregen om klaar te maken." Elk teamlid heeft een ander 'ingrediënt' voor het virtuele feestje gekregen. "Het wordt nog een verrassing wie wat heeft." De cake is dan wel voor hem alleen. "Die tellen we maar op bij de coronakilo's."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van