Life

ACM waarschuwt hotels over adverteren met onduidelijke prijzen

16 november 2019 13:33 Aangepast: 16 november 2019 13:33
Een hotel boeken op je smartphone. Beeld © iStock

De Autoriteit Consument en Markt heeft nog maar eens een strenge brief gestuurd naar branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland over onduidelijke prijzen bij het boeken van hotels en andere uitjes. De toezichthouder constateert regelmatig dat bedrijven zich niet aan de regels houden.

Als consumenten een hotel of reis boeken, moet de aanbieder vanaf het eerste moment de onvermijdbare kosten meenemen in de geadverteerde prijs. Denk bijvoorbeeld aan toeristenbelasting en boekingskosten. Als bedrijven dat niet doen, overtreden ze de wet.

Regelmatig klachten

En dat gebeurt nog regelmatig, schrijft de ACM. De toezichthouder constateert dat zelf, maar krijgt ook klachten binnen van consumenten die zich genept voelen.

In de brief aan KHN somt de ACM een aantal veelgehoorde klachten op. Zo kan het zijn dat hotelkamers niet te boeken zijn zonder eerst een account aan te maken of vriend te worden, dat mag niet.

De toeristenbelasting en boekings- en reserveringskosten worden geregeld niet opgenomen in de geadverteerde prijs. Beperkende voorwaarden bij aanbiedingen worden nog wel eens weggelaten en soms zijn aanbiedingen in de praktijk helemaal niet beschikbaar. Het is allemaal verboden.

Boete

Consumenten moeten namelijk prijzen goed kunnen vergelijken en daarvoor moeten aanbieders transparant zijn, zegt de ACM.

De brief van de toezichthouder eindigt met een waarschuwing. "Indien daar aanleiding toe bestaat, kan de ACM zonder waarschuwingen vooraf handhavend optreden, bijvoorbeeld door het opleggen van een boete of een last onder dwangsom."

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`