Broodjes gesmeerd, spullen ingeladen, de vakantie kan beginnen. Menig Nederlander trekt deze weken met de auto Europa in. Wie elektrisch rijdt, moet wel goed voorbereid op pad gaan en sommige landen misschien maar mijden.
Nederland mag dan vol staan met laadpalen, in veel Europese landen is de situatie anders. "Een reis door Europa kan wel, maar je moet je heel goed voorbereiden", zegt Martijn Elting. Hij is mobiliteitsexpert bij ingenieursadviesbureau Sweco.
Dat bureau bracht vorig jaar een rapport uit over een fictieve reis door Europa met een elektrische auto. Samenvattend: het is voor mensen die van avontuur en plannen houden. Want in sommige landen is het lang zoeken naar een publieke laadpaal.

Balkan uitdagender
Naast Nederland zijn het vooral landen om ons heen waar veel publieke laadpalen staan. Volgens het European Alternative Fuels Observatory, dat in kaart brengt hoe het met de alternatieve brandstoffen in Europa is gesteld, telt Nederland er 39.200, Duitsland er 28.377 en Frankrijk er 25.479.
Maar hoe zit het met populaire vakantielanden als Spanje, Italië en Kroatië? "In Italië en Spanje zit je redelijk goed, al kun je daar niet in elk dorp met dezelfde laadpas terecht." Hoe verder je richting Oost-Europa en de Balkan gaat, hoe uitdagender het wordt, zegt hij.
Volgens informatie van de ANWB staan er in heel Servië bijvoorbeeld 20 laadpunten, waarvan het merendeel in hoofdstad Belgrado en de stad Nis. Albanië kun je beter helemaal mijden en Macedonië wordt ook een uitdaging.
Zwaarder beladen op de snelweg
Een goede voorbereiding is belangrijk, stelt Elting(zie kader met tips). Zo moeten vakantiegangers er rekening mee houden dat ze vaak zwaarder beladen zijn dan normaal en veelal op een snelweg rijden, wat betekent dat de accu sneller leeg gaat.
En moet je dan ook rekening houden met vakantiefiles, waarbij je soms urenlang stilstaat maar wel de airco laat loeien? "Die airco trekt de accu niet zomaar leeg", aldus Elting. Zit je op 20 procent, dan raadt hij aan een laadpaal op te gaan zoeken.
Overigens ligt het voor Tesla's wel anders dan voor andere elektrische auto's. Want die geven aan waar en wanneer je aan de stekker moet.
Tips
- Zorg voor voldoende laadpassen, zodat je niet alleen langs de snelweg terecht kan, maar ook in dat Toscaanse dorpje.
- Download apps als Chargemap en Newmotion zodat je ziet waar laadpalen staan, of ze beschikbaar zijn en hoe snel ze laden.
- Zoek zoveel mogelijk een snellaadpaal op, zodat je niet urenlang je reis hoeft te onderbreken.
- Zoek hotels en campings met laadplek. Die zijn beschikbaar in heel Europa.
Pech onderweg
Geen paniek voor wie toch met een lege accu komt te staan. Dan kun je of de ANWB bellen (mits je lid bent) of de stekker ergens in een regulier stopcontact steken en de auto net voldoende opladen voor de reis naar de dichtstbijzijnde laadpaal.
Ad Vonk, woordvoerder van de ANWB, zegt desgevraagd dat lege accu's bijna nooit voorkomen omdat de meeste mensen goed voorbereid zijn. "Schade aan banden zien we juist wel meer bij elektrische auto's." Dat komt volgens hem omdat deze auto's sneller optrekken.
Elektrische Gemütlichkeit
Omdat er nog zo weinig gereden wordt in elektrische auto's is er nog geen top tien te maken van pech onderweg, aldus Vonk. "Maar dat zal de komende jaren vast snel veranderen."
Voor wie het zekere voor het onzekere wil nemen: er worden ook rondreizen voor elektrische auto's aangeboden, zoals Elektrische Gemütlichkeit (12 dagen door Duitsland) of een reis door Noorwegen.