We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

16 januari 2014 05:44

Het EDH-dieet. Succes verzekerd!

Presentator Rick Nieman over wat hem opvalt in zijn privéleven en zijn werk.

Presentator Rick Nieman over wat hem opvalt in zijn privéleven en zijn werk.

Oké, dus we zijn wereldkampioen 'voedselvoorziening'. Nergens ter wereld is het aanbod van etenswaar en dranken zo gevarieerd, gezond en goedkoop als bij ons. Mooi!

Het probleem is alleen dat we er niet vanaf kunnen blijven. Volgens hetzelfde onderzoek van Oxfam Novib kampt één op de vijf Nederlanders met ernstig overgewicht. Eerdere cijfers lieten zien dat ruim 40 procent van de Nederlanders ten minste iets te zwaar is.

Dat weten we ook, en we willen er graag iets aan doen. Erg graag.

In de top 60 van best verkochte boeken in ons land staan deze week negen dieetboeken, met titels als 'Broodbuik', '70 groene smoothies', 'Het geheim van slanke mensen', 'Het 17-dagen dieet', 'Een strakke buik in 4 weken', 'Ik ken mezelf en ben slank', '100% suikervrij in 30 dagen', 'Het voedselzandloperkookboek', en 'De voedselzandloper'.

Dat laatste is met een vierde plek het hoogst genoteerd. Da's geen verrassing, want het boek van de jonge Belgische arts Kris Verburgh is dé dieethit van de afgelopen anderhalf jaar. De Voedselzandloper is toe aan zijn 36ste druk; van het boek zijn meer dan 250.000 exemplaren verkocht.

Terwijl het volgens de wetenschapsredacteur van de Volkskrant 'wetenschappelijke lariekoek' is.

Want diëten, zoals iedereen kan bevestigen die er wel eens een heeft gevolgd, werkt namelijk wél.

En als diëten inderdaad niet helpt, zoals ook Jane Brody - die voor de New York Times over persoonlijke gezondheid schrijft - beweert, waarom zijn de dieetboeken dan elk jaar weer niet aan te slepen? Vooral niet in januari, als onze goede voornemens nog vers zijn?

Het antwoord is iets gecompliceerder, denk ik, dan mevrouw Brody beweert. Want diëten, zoals iedereen kan bevestigen die er wel eens een heeft gevolgd, werkt namelijk wél. Zelf verloor ik ooit in een paar maanden tijd bijna 15 kilo door het South Beach-dieet te volgen. (Ik ben ermee gestopt toen mijn vrouw begon te klagen en ik wel erg veel voorzichtige vragen kreeg van vrienden en kijkers die wilden weten of ik misschien iets mankeerde.)

Het probleem is dat diëten slechts tijdelijk werken. Want zoals óók iedereen weet die wel eens een dieet heeft gevolgd, komen de verloren kilo's na verloop van tijd onverbiddelijk weer terug.

In feite is afvallen namelijk extreem simpel: je moet minder eten. 

Ik herinner me de opmerking van een professor van Harvard die, gevraagd naar wat je het beste kunt eten om gezond te blijven, zei: 'De wetenschap over voeding staat nog zo in z'n kinderschoenen, er is nog zoveel dat we niet weten over eten, dat je maar beter een beetje van alles kunt eten. Dan zit je altijd goed.'

Volgens mij geldt in het algemeen: als de experts het niet zeker weten, als er geen sluitend wetenschappelijk bewijs is, volg dan je gezond verstand. En dat geldt zeker voor eten en proberen een beetje slank te blijven. In feite, schrijft ook Jane Brody, is afvallen namelijk extreem simpel: je moet minder eten. 

Het lichaam is weliswaar een complex mechanisme, maar het volgt een paar simpele vuistregels. Zoals: calorie-input minus calorieverbruik = calorietekort of - zoals in de Westerse wereld vrijwel altijd het geval is: calorieoverschot.

Helaas denkt ons lichaam nog altijd dat we in de prehistorie leven, en dat de kans bestaat dat we morgen geen eten krijgen. En dus wordt dat calorieoverschot netjes opgeslagen in de vorm van lichaamsvet, dat we kunnen verbranden als we een keer geen prooi kunnen vangen of bessen of noten kun vinden. Alleen zijn de schappen van de Albert Heijn, Jumbo, Supercoop, C1000, Lidl, Aldi en Deen nooit meer leeg, en kunnen we elke dag nieuwe calorieën kopen en consumeren.

Natuurlijk: de ene calorie is de andere niet. En ja: bruin volkorenbrood is beter dan wit, een handjevol gemengde noten beter dan een Mars, en een stukje gegrilde tonijn beter dan een pizza.

En dat is ook precies het gat waarin alle dieetgoeroes springen. Ze proberen ons ervan te overtuigen dat juist omdat eten zo gevarieerd en verschillend is, er snelle en makkelijke manieren zijn om af te vallen. Geen koolhydraten - want 'snelle suikers' -, geen vet, geen gluten, geen vlees, alles bakken in kokosolie, juist niks bakken en alles rauw eten, eten als een 'jager-verzamelaar'... de lijst van goedbedoelde - of vooral commerciële - adviezen is eindeloos.

Maar het volgen van een specifiek dieet is een hoop gedoe, sociaal vervelend (het is toch wel erg ongezellig om een stukje taart te weigeren als iemand jarig is), en onmogelijk om eindeloos vol te houden. Want juist met dat gezonde, gevarieerde en goedkope aanbod bij ons, zijn de verleidingen te groot. Het is zo lekker allemaal...

Het enige wat helpt, is meer sporten en bewegen - waardoor je calorieverbruik toeneemt - en minder eten, waardoor je calorie-inname afneemt.

Zoals die ene kaasreclame terecht zegt: wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af.

Bedenk wat je gaat eten, en neem dan gewoon de helft van wat je normaal gesproken zou nemen.

Je kunt natuurlijk de tien alleszins redelijke tips volgen van, bijvoorbeeld, de Consumentenbond.

Maar dat zijn er toch weer tien, en het is moeilijker om je aan tien regels te houden dan aan één. Vandaar bij deze een dieet dat gegarandeerd wel helpt, afkomstig van mijn schoonvader: huisarts in ruste, 75, slank, sportief en gezond.

Dames en heren: het EDH-dieet.

Eet De Helft.

Echt, het werkt. Bedenk wat je gaat eten, en neem dan gewoon de helft van wat je normaal gesproken zou nemen. Eet rustig, bedwing de neiging om iets extra's te snoepen als je nog honger hebt, en je zult zien: binnen een week is je maag aan de nieuwe hoeveelheid eten gewend, heb je geen honger meer, en beginnen de kilo's langzaam maar zeker te verdwijnen. En ja: je mag álles eten. Alleen wat minder.

Succes verzekerd. Good luck!