Er is in Groot-Brittannië ophef over vliegtuigmaatschappij Ryanair. Een ouder echtpaar, van 79 en 80 jaar oud, moest bij aankomst op de luchthaven namelijk 127 euro betalen om hun instapkaart te laten printen. Het stel had een kleine fout gemaakt door niet de heen- maar de terugvlucht online in te checken.
En dan volgen de keiharde regels van Ryanair: vergeet je online in te checken, dan betaal je printkosten op de luchthaven. En dat is kennelijk dure inkt, want het stel moest 127 euro aftikken.
De Britse Ruth (79) en Peter (80) Jaffe waren, zoals ze in verschillende Britse media vertellen, geschokt toen ze dat hoorden. Ze dachten namelijk dat ze er zelf in waren geslaagd om online in te checken en de tickets zelf uit te printen, ondanks dat ze de website al wel 'erg verwarrend' vonden.
'In de war en overstuur'
Vrijdag gingen ze dan ook vol goede moed naar vliegveld Stansted Airport om naar het Franse Bergerac te vliegen. "Maar toen kreeg ik te horen dat ik naar de Ryanair-balie moest om een instapkaart te halen. Daar rekenden ze zo'n 63 euro per persoon voor. Ik was behoorlijk in de war en overstuur", vertelt Ruth aan het Britse BBC.

Ruth en Peter hadden geen andere keus dan te betalen, want in Frankrijk stonden mensen op hun te wachten.
Toen de dochter van het stel op de hoogte werd gebracht, was ze woedend. Ze plaatste daarom op X, het voormalige Twitter, een openbaar bericht gericht aan de vliegtuigmaatschappij: "Mijn ouders hadden per ongeluk de instapkaart voor de retourvlucht gedownload in plaats van de uitgaande kaart", legt ze uit.
"Je hebt ze 110 pond in rekening gebracht om ze op de luchthaven uit te printen. 110 pond voor 2 stukjes papier, wat 1 minuut duurde. Je moet je schamen."
13 miljoen keer gelezen
Door het bericht, dat nu ruim 13 miljoen keer is gelezen, kreeg Ryanair een golf van kritiek over zich heen. De één vindt dat er wetten moeten komen om passagiers hiervoor te beschermen, de ander vindt dat Ryanair de kosten moet terugbetalen. Maar vrijwel iedereen snapt de woede die de familie Jaffe had.
"Ik denk dat mensen Ryanair haten", reageerde Ruth op de duizenden berichten op X.
Ryanair stelde in een verklaring dat reizigers die met Ryanair vliegen 'ermee instemmen om online in te checken' en daar ook herinneringen over krijgen per mail en sms. "We betreuren het dat deze passagiers hun e-mailherinnering hebben genegeerd en niet online hebben ingecheckt."
Naast de extra kosten die Ruth en Peter kregen, is vliegen sowieso duurder geworden dan voor corona. In onderstaande video vertellen we waarom dat is.