Na jaren ontwikkelen en bouwen heeft China dan nu eindelijk een eigen commercieel vliegtuig. De C919 heeft de eerste twee passagiersvluchten erop zitten. Het toestel vloog van Shanghai naar de hoofdstad Peking en weer terug. Kunnen vliegtuigbouwers Boeing en Airbus concurrentie verwachten?
Vlucht MU9191 was een bijzondere. Het vliegtuig vertrok om 04.45 uur uit Shanghai. Na 2 uur en 25 minuten landde het in Peking. De eerste commerciële middellange afstandsvlucht van de Chinese vliegtuigbouwer Comac (Commercial Aviation Corporation of China) was geslaagd.
De C919 biedt plaats aan 164 passagiers. Maar de eerste vlucht naar Peking was lang niet volgeboekt, zegt correspondent Roland Smid. ''In het toestel zaten zo'n 30 echte passagiers. Die zaten achterin. Verder reisden ongeveer 100 bobo's van Comac en politici van de Chinese staatspartij mee.''
Vlucht geheim gehouden
Het vreemde is dat de eerste vlucht lang geheim is gehouden. ''Gisteravond pas hoorden we ervan'', zegt Smid. ''Je zou de fanfare verwachten, een spektakel bij zo'n eerste commerciële vlucht. Maar China doet dat bewust niet.'' En dat komt door angst. ''De autoriteiten zijn dan toch bang dat er iets misgaat en dat dat leidt tot negatieve publiciteit.''
In eerste instantie zal de C919 vooral worden ingezet op vluchten binnen China zelf. Vliegtuigbouwer Boeing uit de Verenigde Staten en Airbus uit Europa hoeven niet bang te zijn voor concurrentie, schat Smid in. ''We weten eigenlijk nog niet of de C919 aan het buitenland verkocht gaat worden. Vliegmaatschappijen uit China zullen door de overheid gedwongen worden om deze toestellen van Comac te kopen.''
Over een paar jaar zal de C919 pas worden ingezet op vluchten naar Aziatische bestemmingen, is de verwachting. Smid: ''Je moet dan denken aan een vlucht van Peking naar Bangkok in Thailand bijvoorbeeld. Naar Europa zie ik niet snel gebeuren.''
Het Chinese Comac begon de C919 te bouwen in 2008. In 2015 was het eerste prototype klaar. Daarna volgden tientallen testvluchten. Passagiers gingen toen nog niet aan boord. Nu wel, en dinsdag vliegt correspondent Roland Smid zelf mee in de C919, van Chengdu naar Shanghai. ''Ik kijk wel uit naar deze vlucht. Het lijkt me wel een grappige ervaring.''
Bang is Smid niet. ''Kijk, dit vliegtuig heeft dezelfde specificaties als een middellang afstandsvliegtuig van Airbus of Boeing. De belangrijkste onderdelen zijn westers. Zoals de motoren en de besturingssystemen. Het is wel veilig hoor.''