Boeing gaat gebruik maken van kunstmatige intelligentie (AI) bij het maken van risicoanalyses in vliegtuigen. De Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft daarvoor een nieuw instrument ontwikkeld.
Met het nieuwe middel wil Boeing een gedetailleerde data-analyse kunnen maken. Daar worden niet alleen ontwerp- en productiegegevens van vliegtuigen voor gebruikt, maar ook reparatierapporten kunnen als bron dienen om de risico's in kaart te brengen. Boeing is daarvoor een samenwerking aangegaan met de toezichthouder, zodat vaak gemelde risico's op tijd aan het licht komen.
Crashes in 2018 en 2019
Ook gaat Boeing bijna-ongelukken tussen vliegtuigen op luchthavens onderzoeken. De resultaten daarvan kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat de vliegtuigbouwer zijn cockpits anders gaat inrichten of piloten op een andere manier gaat trainen.
De veiligheidsreputatie van Boeing heeft de afgelopen jaren een flinke deuk opgelopen. Bij twee crashes in 2018 en 2019 vielen honderden doden.

Uit verschillende onderzoeken kwam naar voren dat er fouten zaten in het ontwerp van de Boeing 737 MAX-toestellen, die bij beide crashes betrokken waren. Dat kwam onder andere door ontbrekende veiligheidskaders.
