Het is het doemscenario van iedereen die een feestje organiseert: niemand komt opdagen. Dat was precies wat vorige week blijkt te zijn gebeurd toen de Europese Commissie 387.000 euro uitgaf aan een grote campagne en bijbehorend virtueel feestje in virtueel universum. De bedoeling was om jongeren te bereiken met het evenement, maar dat lukte dus niet bepaald.
Door voor een virtuele wereld te kiezen, wilde Europa jongeren meer betrekken in haar werkzaamheden.
Global Gateway
Op het feest zou het zogeheten Global Gateway-initiatief worden gepromoot. Met dit project wil de EU in 2027 zo'n 300 miljard beschikbaar stellen aan de ontwikkeling van allerlei soorten infrastructuur in ontwikkelingslanden over de hele wereld.
Vince Chadwick, verslaggever voor het onlineplatform Devex, was één van de zes aanwezigen. Hij laat in zijn tweet weten dat hij aanvankelijk met een paar andere verbijsterde bezoekers wat gesprekken voerde. Nadat zij uiteindelijk weggingen, bleef hij in zijn eentje over.
Een woordvoerder van het project heeft intussen in verschillende media aangegeven dat er toch meer mensen zijn geweest. "Onze statistieken tonen aan dat 300 mensen aanwezig waren op het gala. We beschouwen de Metaverse als een innovatieve manier om een jonger publiek te bereiken. We erkennen wel dat de besturing gebruiksvriendelijker kan, zodat die meer aanspreekt."
