Ga naar de inhoud
Excuses na ophef

Balenciaga zegt sorry voor campagne met bondage-knuffels

Excuses van modemerk Balenciaga voor een onhandige reclamecampagne. Daarbij werden kinderen afgebeeld met knuffels in sm-outfits. Het merk zegt ook intern de procedures aan te scherpen om herhaling te voorkomen.

De campagne zorgde voor veel ophef en dat trekt de creatief directeur van het merk zich aan. In een post op Instagram biedt hij zijn excuses aan voor 'een verkeerde artistieke keuze'. "Ik neem mijn verantwoordelijkheid. Het was ongepast om kinderen te laten zien met objecten die niet bij ze passen."

Ook de CEO van het modehuis, Cedric Charbit, heeft het boetekleed aangetrokken. Hij zegt in een verklaring dat er intern beter gekeken zal worden naar campagnes. Er komt ook een speciale adviesraad die zich zal buigen over reclamecampagnes voordat die de deur uit gaan.

De campagne van het exclusieve Spaanse kledingmerk kwam een paar weken geleden uit. Er waren jonge kinderen te zien die poseren met teddyberen die riempjes en tuigjes om hadden die populair zijn in de sm-wereld.

Kim Kardashian boos

Een tweede campagne van Balenciaga bevatte documenten met de tekst van een kinderpornozaak bij het Amerikaanse Hooggerechtshof. Het modemerk zei dat een 'andere partij' daarvoor verantwoordelijk was, en dreigde met juridische stappen.

Ophef
Lees ook:
Ophef na 'prikkelende' reclamecampagne: vaak niet zo 'per ongeluk' als het lijkt

Voor tv-persoonlijkheid Kim Kardashian was de campagne reden om haar banden met het merk te heroverwegen: