Ga naar de inhoud
'Marketingblunder van de eeuw'

KFC maakt excuses voor 'smakeloze' Kristallnacht-reclame in Duitsland

De drive-through van een KFC-vestiging in het Duitse Düsseldorf. Beeld © ANP / dpa

Het wordt in Duitsland al omschreven als de marketingblunder van de eeuw: fastfoodketen KFC stuurde gebruikers van zijn app gisteren een notificatie waarin ze werden opgeroepen de Kristallnacht, een zwarte bladzijde in de Duitse geschiedenis, te herdenken met KFCheese: "Gun jezelf rustig meer smeuïge kaas bij je knapperige kip."

De Kristallnacht, waar in Duitsland ook wel naar wordt verwezen als de 'Reichspogromnacht', vormde het grootschalige begin van de agressie in nazi-Duitsland tegen joodse burgers. In de nacht van 9 op 10 november 1938 werden in heel Duitsland synagoges in brand gestoken, winkels en huizen van joodse mensen vernield en joodse medeburgers aangevallen.

Nagedachtenis slachtoffers

De 'smakeloze' oproep van KFC wordt door de Duitse krant Bild omschreven als 'fastfoodreclame ten koste van de nagedachtenis van de slachtoffers van het naziregime'. Hieronder de tekst van de notificatie die gebruikers van de KFC-app gistermiddag onder ogen kregen:

De fastfoodketen maakte een uur later excuses onder de kop "Sorry, we hebben een fout gemaakt." Daaronder wordt de notificatie toegeschreven aan 'een fout in ons systeem'.

'Ongepast bericht'

"We hebben een onjuist en ongepast bericht verstuurd via onze app", liet KFC weten. "Dat spijt ons erg. We zullen onze interne processen direct tegen het licht houden, zodat het niet nog een keer kan gebeuren."

KFC
Lees ook:
KFC stopt door corona met slogan 'it's finger lickin' good'