De Franse topclub Paris Saint-Germain heeft gebruik gemaakt van een ingehuurd 'trollenleger' om onder meer tegenstanders zwart te maken. Ook media die kritisch berichtten over de club werden op sociale media zwartgemaakt door een grote hoeveelheid centraal aangestuurde nepaccounts.
Dat onthult een Franse nieuwswebsite, die zijn bevindingen onder meer met de Nederlandse krant NRC heeft gedeeld. De media hebben de beschikking over een document van vijftig pagina's, geschreven door het door PSG ingehuurde mediabedrijf DBB. Daarin evalueert het bedrijf de werkzaamheden die het voor de voetbalclub uitvoerde tussen 2018 en 2020.
Handen vuil maken
Daaruit blijkt dat het bedrijf bepaald niet bang was zijn handen vuil te maken en dat bovendien alles gebeurde onder direct toezicht van de afdeling communicatie van de voetbalclub.

Nepaccounts van DBB belasterden onder meer de ex-vriendin van PSG-vedette Neymar, nadat die hem had beschuldigd van verkrachting.
Persoonlijke gegevens online
Een supporter die door diezelfde Neymar na een wedstrijd werd geslagen, kreeg te maken met bedreigingen nadat een nepaccount zijn persoonlijke gegevens online zette. Een oud-speler die in onmin was vertrokken bij de club, werd door het trollenleger in grove bewoordingen uitgescholden

De voetbalclub reageert kort op de beschuldigingen. PSG stelt dat het 'nooit een contract heeft gesloten' met een bureau 'om individuen en instellingen te schaden', schrijft NRC.