Ga naar de inhoud
Beleggingsfraude

Thaise YouTuber licht eigen fans op voor miljoenen euro's en verdwijnt

In Thailand is de politie op zoek naar de beroemde influencer Nutty. Zij spoorde haar volgers aan om te investeren in de internationale markt waarop valuta's worden verhandeld, 'forex' genoemd. Hun geld - in totaal bijna 55 miljoen euro - zagen zij nooit meer terug. De Fraudehelpdesk is welbekend met forex. "Dat lijkt misschien makkelijk geld verdienen, maar je verliest ook vaak enorm."

De Thaise influencer Natthamon Khongchak, ook wel Nutty, zou meer dan 6000 slachtoffers voor miljoenen euro’s hebben opgelicht. De populaire Youtuber, met ruim 800.000 abonnees, beloofde haar trouwe volgers hun geld in een korte tijd met winst terug te geven. 

Contract

Aan de hand van een contract konden volgers geld bij haar storten. Een contract van drie maanden beloofde een winst van 25 procent, zes maanden een winst van 30 procent en bij een jaarcontract liep de winst op naar 35 procent. 

Maar niemand kreeg ooit iets teruggestort en dus begonnen de eerste klanten in april te klagen. Maar Nutty bleef stil.

Schadebedrag
Lees ook:
Schadebedrag bij fraude met datingapps fors lager dan vorig jaar

Eind mei beloofde ze iedereen terug te betalen (zoals te zien is in de video hieronder), om een maand later helemaal van de aardbodem te verdwijnen. Afgelopen zondag meldde de Thaise nieuwszender Ch7HD News dat de beroemdheid het land is ontvlucht, waarschijnlijk naar Maleisië. 

Finfluencer 

Hoewel Nutty bekend werd door haar zang- en danstalent, gooide ze een halfjaar geleden het roer om. In een paar maanden tijd ontwikkelde de influencer zich ook als 'finfluencer' met haar nieuwe Youtubekanaal Trader Nutty. 

Een finfluencer (financiële influencer) geeft mensen informatie of advies over verschillende financiële onderwerpen zoals beurshandel, persoonlijke financiën en beleggingsfondsen. Dat doen zij met name via websites en Instagram.

Thaise influencer over oplichting: 'Iedereen krijgt zijn geld terug'

00:48
In deze videoboodschap reageerde Nutty op de aantijgingen.

Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zijn finfluencers een groeiend fenomeen. Dat sluit aan bij de toegenomen belangstelling voor beleggen onder vooral jongeren. 

Valutahandel

Nutty spoorde haar volgers via Youtube aan te beginnen met 'forex trading', het omzetten van de ene valuta in de andere. De valutamarkt is een van de grootste markten ter wereld en elke dag worden er miljarden verhandeld.

Bitcoin-oplichters
Lees ook:
Bitcoin-oplichters verdienen tonnen aan Nederlandse slachtoffers

Dat gebeurt niet op een vaste beurs maar via een wereldwijd netwerk van banken, handelaren en brokers. Het voordeel daarvan is dat de valutamarkt 24 uur per dag en 5 dagen per week geopend is. Ook vereist de markt slechts een kleine aanbetaling voor beginners om mee te kunnen doen. Deze voordelen zorgen ervoor dat de forexmarkt erg populair is. 

Risicovol

Toch bestempelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) forex als een risicovol product. Van de gevaren van forex zijn starters zich vaak niet bewust. Volgens Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk lijkt het heel makkelijk snel geld verdienen, 'maar je verliest ook vaak enorm'. Zo is een verlies van 4000 euro op een inleg van 100 euro geen uitzonderlijk voorbeeld.

Onderzoek Nederlandse finfluencers 

Eind vorig jaar deed de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een verkennend onderzoek naar Nederlandse finfluencers. Zij moeten zich, net zoals financiële ondernemingen, houden aan bepaalde regels, zoals de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Nederlandse Reclame Code voor reclame op sociale media. De AFM houdt daar toezicht op. 

'Beleggingsadvies' geven mag alleen met een vergunning van de AFM. Uit het onderzoek blijkt dat geen van alle 150 onderzochte finfluencers deze vergunning had. Ook prijzen finfluencers verschillende producten van financiële ondernemingen aan die niet actief mogen zijn in Nederland vanwege het ontbreken van de benodigde vergunning.

Finfluencers hebben vaak belangen bij de producten die ze aanprijzen, maar zijn hier niet transparant over. Consumenten weten dus van niks. Inmiddels doet het AFM gericht onderzoek naar de activiteiten van verschillende Nederlandse finfluencers.