Ga naar de inhoud
Corrigerende tik

Scholenkoepel in Amerika past regel aan: scholieren mogen geslagen worden

Beeld ter illustratie. Beeld © ANP

Een scholenkoepel in het zuidwesten van de Amerikaanse staat Missouri heeft een regel van twintig jaar geleden weer ingevoerd. Scholieren mogen weer geslagen worden om 'het gedrag van de leerlingen te corrigeren'.

Dat schrijft de Amerikaanse krant The Washington Post. Afgelopen maandag, op de eerste schooldag, zouden ouders te horen hebben gekregen dat het schoolbeleid was aangepast. Het bestuur van de scholenkoepel liet aan de ouders weten dat 'het gebruik van fysiek geweld weer is toegestaan'. 

'Laatste redmiddel' 

De leraar of directeur die het geweld toepast, moet vervolgens een rapport schrijven aan de schoolinspecteur waarom de tik werd uitgedeeld. Daarnaast zou het alleen als 'laatste redmiddel' worden ingezet, als een schorsing bijvoorbeeld niet werkt.

Amerikanen
Lees ook:
Amerikanen krijgen duizenden dollars korting op studieschuld

De nieuwe regel, die twintig jaar geleden werd afgeschaft op de scholen, zou opnieuw zijn ingevoerd na een enquête onder personeel, ouders en leerlingen zelf. Volgens de schoolinspecteur van het district, Merlyn Johnson, zouden ouders hem zelfs hebben bedankt voor het terug invoeren van de regel. "Er waren verzoeken van ouders om ons opnieuw naar de regels te laten kijken."

Meerdere tikken

Volgens Johnson kunnen jonge leerlingen één of twee tikken krijgen en oudere leerlingen maximaal drie. Ouders zouden nog wel formulieren hebben gekregen om aan te geven of ze akkoord gaan met de nieuwe regel.

De
Lees ook:
De opvoedkwestie: 'Hoe erg is een corrigerende tik?'

The Washington Post schrijft dat de Verenigde Naties dergelijke straffen beschouwen als een schending van de mensenrechten. Zij dringen er dan ook op aan om deze corrigerende tikken te verbieden. Het is wettelijk gezien echter nog gewoon toegestaan in negentien Amerikaanse staten. Scholenkoepels besluiten vervolgens zelf of ze de straffen ook daadwerkelijk weer invoeren.