Personeelstekort

Schouders eronder: Qantas vraagt kantoorbazen om te helpen met koffers

08 augustus 2022 10:09 Aangepast: 08 augustus 2022 10:20
Beeld © AFP

Leidinggevenden op kantoor van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas is gevraagd drie maanden fulltime te helpen bij de bagageafhandeling op luchthavens. Door het tekort aan personeel kan Qantas minder vluchten uitvoeren dan gepland. Daarom is bijstand nodig.

Operationeel directeur Colin Hughes stuurde een memo naar de leidinggevenden. Daarin staat dat de maatschappij zoekt naar minstens 100 vrijwilligers die in ploegendienst kunnen helpen op de luchthavens van Sydney en Melbourne.

Tot 32 kilo

Tot de taken behoren het in- en uitladen van bagage en het besturen van de voertuigen die de bagage van en naar de vliegtuigen brengen. Kandidaten moeten in staat zijn om koffers met een gewicht tot 32 kilogram af te handelen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Weken (tevergeefs) wachten op je koffer: 'Knuffel van mijn zoontje kwijt'

Kantoorpersoneel van Qantas werkte tijdens vakantieperiodes eerder al mee op de luchthavens. De nieuwe oproep onderstreept nog maar eens het schreeuwende tekort aan personeel waar maatschappijen wereldwijd mee kampen doordat de vraag naar reizen is aangetrokken.

Qantas moest vanwege de problemen in juni al meer dan 8 procent van zijn binnenlandse vluchten schrappen. Daarmee was het de minst betrouwbare maatschappij van het land.

Ook problemen bij Schiphol

Ook op Schiphol zijn al weken problemen met de afhandeling van bagage. Door een storing en personeelstekort bleven in de afgelopen tijd ruim 10.000 koffers achter op de luchthaven.

Voor veel vakantiegangers maakten zich dan ook grote zorgen: komt mijn koffer wel aan? Jasmijn (29) besloot te helpen, toen ze de enorme berg koffers op Schiphol zag staan. Ze zocht naar contactgegevens op de labels ven herenigde zo een paar gelukkigen met hun bagage. Lees hieronder haar verhaal:

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verloren koffers Schiphol dankzij Jasmijn terug bij eigenaar: 'Telefoonnummer op label'

Volgens een woordvoerder van Schiphol is het grootste gedeelte van de koffers die de afgelopen weken achterbleven, inmiddels weer terug bij de eigenaar. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore