Het vrachtschip met maïs dat maandag de haven van Odessa verliet, heeft de Turkse kust bereikt. De Razoni is het eerste goederenschip dat de Oekraïense wateren kon verlaten sinds het begin van een oorlog, toen de Russen de export blokkeerden.
Het schip dat onder de vlag van Sierra Leone vaart, is voor anker gegaan in de Bosporus. De zeestraat is de enige vaarroute vanuit de Zwarte Zee naar de Middellandse Zee. Onderdeel van de overeenkomst die Oekraïne en Rusland sloten onder leiding van Turkije en de Verenigde Naties is dat de lading wordt gecontroleerd.
Controle op smokkelwaar
De controle begint volgens het Turkse ministerie van Defensie woensdag om 09.00 uur (Nederlandse tijd) en wordt uitgevoerd door het coördinatiecentrum in Istanbul. Daarin werken de vier partijen samen. De check moet garanderen dat er geen smokkelwaar zit in de lading van ruim 26.000 ton mais.

Als er geen verrassingen worden gevonden, zal het schip verder varen naar Libanon. Oekraïne stelt dat er nog zeker zestien schepen met tarwe en andere landbouwproducten klaar zijn om te vertrekken.
Het land heeft minstens 20 miljoen ton graan liggen in opslagplaatsen. Daar komt de oogst van dit jaar nog bij. Volgens Turkije kan de komende tijd één schip per dag vertrekken. De hoop is dat hiermee iets kan worden gedaan aan de wereldwijd dreigende voedseltekorten en dat de prijzen zullen dalen.
Russische kunstmest
Oekraïne en Rusland zijn samen goed voor 30 procent van de wereldwijde export van tarwe. Rusland heeft als voorwaarde voor de deal gesteld dat de handelssancties van onder meer graan en kunstmest die de Russische export belemmeren worden opgeheven. Moskou dreigt de graandeal op te zeggen als niet aan die voorwaarde wordt voldaan.
