91.553 toeschouwers

Nooit eerder zoveel bezoekers vrouwenvoetbal: 'Wat mooi dit'

31 maart 2022 12:58 Aangepast: 31 maart 2022 13:16
Het uitverkochte Camp Nou. Beeld © ANP

Een historisch moment in het vrouwenvoetbal. Bijna 100.000 mensen bezochten gisteren de wedstijd tussen Barcelona en Real Madrid. Nooit eerder aanschouwden zoveel mensen live een wedstrijd van voetbalsters. "Dit is echt een volgende stap."

De voetbalsters van Barcelona plaatsen zich voor de halve finales van de Champions League. Nadat Barcelona in Madrid eerder al met 3-1 won, pakte de club gisteren de winst in het eigen Camp Nou met een score van 5-2 voor een recordaantal van 91.553 toeschouwers.

Vorige records

Het bezoekersrecord bij een clubwedstrijd bij de vrouwen stond op 60.739 toeschouwers, drie jaar geleden in Madrid bij Atlético - Barcelona.

Internationaal was de best bezochte wedstrijd van voetbalsters de WK-finale van 1999 tussen de Verenigde Staten en China: ruim 90.000 toeschouwers. "Maar dat was een WK-finale in een land dat toonaangevend is in het vrouwenvoetbal", zegt sportverslaggever Marcel Maijer. "Dit zijn twee clubteams tegen elkaar."

Dat maakt het aantal bezoekers ook zo bijzonder, zegt hij. Want wedstrijden van clubteams zijn over het algemeen minder populair dan wedstrijden tussen landen tijdens een EK of WK. "Dit was weliswaar Champions League, maar geen finale."

Dat er toch zoveel bezoekers waren, heeft volgens Maijer te maken met de concurrentie tussen de clubs. "Dit komt voor 99,9 procent door de eeuwenoude rivaliteit die tussen Barcelona en Madrid heerst. Deze wedstrijd heeft altijd meer toeschouwers dan wedstrijden tussen andere clubteams. Ik denk dat de halve finale minder bezoekers krijgt."

'Reclame voor het vrouwenvoetbal'

De grote bezoekersaantallen noemt hij 'reclame voor het vrouwenvoetbal'. "Dit zal zorgen voor meer enthousiasme. Dat is een hele goede zaak." Het is bovendien 'de next step' naar het volwassen worden van de sport, zegt hij. 

Gebruik jij de RTL Nieuws-app al?

Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet? Download ‘m hier voor Android en iOS.

"Het vrouwenvoetbal heeft lang in de kinderschoenen gestaan. Met het vorige EK, dat Nederland won, zijn enorme sprongen gemaakt in populariteit en niveau. Er is een eredivisie voor vrouwen opgestart; ook een grote stap. Het wordt langzaam groter en serieuzer. Het is aan een opmars bezig."

Dat is ook te zien aan het naderende EK vrouwenvoetbal in Engeland deze zomer. Afgelopen maandag, honderd dagen voor de start van het kampioenschap, was de helft van de 700.000 kaarten al verkocht. De finale is zelfs al uitverkocht.

Anders denken

Daarmee is het record van het EK van 2017 in Nederland nu al verbeterd. Toen werden er ongeveer 240.000 kaarten tickets verkocht. 

"Deze zomer zal er anders worden gedacht over het Europese vrouwenvoetbal", zei voormalig international en UEFA-vrouwenvoetbalbaas Nadine Kessler over de populariteit van de tickets. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

UEFA zegt 24 miljoen toe aan vrouwenvoetbal via Champions League

Dat komt doordat de sport steeds serieuzer wordt genomen, zegt Maijer. Zo waren er de afgelopen jaren veel initiatieven om het vrouwenvoetbal groter te maken. "Er is geïnvesteerd, er zijn sterren gecreëerd zoals Lieke Martens, clubs en merken zijn zich ermee gaan bemoeien. Daarmee stijgt het niveau. Dat betaalt zich nu uit." 

Minder stadiongeweld

Het helpt dat een vrouwenwedstrijd vaak betaalbaarder is. En wat volgens Maijer ook een belangrijke rol speelt: er is weinig stadiongeweld. "Veel ouders met kinderen die naar een wedstrijd gaan, voelen zich niet veilig bij een mannenwedstrijd en kiezen voor een vrouwenwedstrijd. Dan heb je dat geweld niet."

Het record aantal toeschouwers gisteren, de flinke kaartverkoop van het EK: het zegt allemaal dat het vrouwenvoetbal meer voor vol wordt aangezien, zegt Maijer. "Dat het echt populairder aan het worden is en voor het grote publiek interessanter is. Dit zijn grote stappen in de goede richting."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore