Battle at lake Changjin

Propaganda in China werkt: nieuwe film breekt alle records

27 november 2021 09:33 Aangepast: 27 november 2021 10:13
Een vrouw bij de poster van de film. Beeld © ANP

Een nieuwe Chinese propagandafilm breekt momenteel alle verkooprecords in Chinese bioscopen. The Battle at Lake Changjin gaat over een veldslag tussen een leger van Chinese vrijwilligers en Amerikaanse troepen tijdens de oorlog in Korea. Dankzij hoogwaardige filmtechniek en steun van de staat, zijn films met nationalistische inslag succesvoller dan ooit.

The Battle at Lake Changjin is veel besproken op Chinese sociale media, waar de kritieken lovend zijn. "Fantastische film, het leert me iets over de geschiedenis van mijn land, en het is ontzettend knap gemaakt", aldus Monica op het sociale medium Weibo. Ze schrijft dat ze de film met een groepje medestudenten is gaan kijken: "We vinden hem allemaal schitterend!"

Meest succesvolle film ooit

Monica en haar vrienden zijn niet de enige die er zo over denken: In de afgelopen drie weken, sinds de première, heeft de film een recordopbrengst neergezet: Maar liefst 800 miljoen euro tot dusver, en de teller loopt nog. Dat maakt het de meest succesvolle film in China ooit, en wereldwijd de meest succesvolle film van 2021. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Fabriek van de wereld' China zorgt voor valse start klimaattop 

De film is gemaakt in opdracht van de propaganda-arm van de heersende Communistische Partij, en beschikte met zo’n 180 miljoen euro over een recordbudget voor een Chinese productie. De film moet patriottistische harten in China sneller doen kloppen. Dit jaar bestaat de Communistische Partij 100 jaar, en om dat te vieren zijn er meerdere films geproduceerd.

Gebaseerd op waargebeurde verhalen

Dat betekent niet dat propagandafilms een tijdelijk verschijnsel zijn. Volgens staatsmedia is patriotisme een populair thema in Chinese bioscopen, waarbij producenten en acteurs meer nadruk op vaderlandsliefde leggen. Zhang Yixing, een bekende zanger en acteur, zei onlangs tegen Chinese media dat patriotisme 'het belangrijkste thema van literatuur en artistieke creatie' moet zijn.

China-correspondent Roland Smid noemt deze films 'propaganda met een hoog entertainment-gehalte', vergelijkbaar met Amerikaanse kaskrakers als Pearl Harbor over de Tweede Wereldoorlog, of Zero Dark Thirty over de jacht op Osama Bin Laden. "Wat deze films gemeen hebben met de nieuwe Chinese kaskraker is dat ze gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen, en zeer sterk inzetten op nationale trots."

'Spectaculaire films'

Daarnaast is het genre in de laatste jaren film-technisch steeds beter geworden. Dat is mede te danken aan mensen zoals Wu Jing, de acteur en regisseur die de hoofdrol vertolkt in The Battle at Lake Changjin. Hij was eerder al verantwoordelijk voor kaskrakers Wolf Warrior en Wolf Warrior 2, tot voor kort de meest succesvolle Chinese film ooit. Smid: "Wu’s films zijn spectaculair. Ze zitten vol actiescènes, spectaculaire special effect, en scherpe dialogen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nog nooit eerder kregen Chinese vrouwen zo weinig kinderen

Het betekent niet dat dit soort films straks nog het enige zijn wat Chinese bioscoopbezoekers voorgeschoteld krijgen: andere genres zoals romantische drama’s doen het nog altijd goed in de grootste filmmarkt ter wereld. Zo was het drama Sister, over de band tussen vrouwelijke familieleden in China, een van de best-bekeken films dit jaar.

Voor filmliefhebbers als Monica en haar vrienden blijft er dus nog genoeg te kiezen. "Maar met filmmakers als Wu Jing op de top van hun kunnen, en toenemend nationalistisch sentiment, zullen verhalen over het sterke, machtige vaderland steeds dominanter worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore