Jongeren wereldwijd angstig

Tinder en bier moeten jongeren verleiden tot coronaprik

09 juni 2021 07:19 Aangepast: 09 juni 2021 08:36
'Vax for the Win': in de VS kun je loterijprijzen winnen als je gevaccineerd bent. Beeld © Zuma Press

De vaccinatiecampagne is aanbeland bij de moeilijkste groep: de jongeren. Volgens onderzoek heeft een deel van hen prikangst; anderen zien het nut er niet zo van. Sommige landen bedenken de gekste dingen om jongeren over te halen. Zelfs Tinder komt er daarbij aan te pas.

Van angst voor de naald tot flauwvallen en fobieën. De Universiteit van Tilburg en bloedbank Sanquin zijn voor een onderzoek in het fenomeen gedoken. Wat blijkt: tot 20 procent van de ouderen heeft er last van. Bij jongeren loopt dat percentage op tot 50 procent.

Voor zo'n 20 procent van de mensen is het een reden om zich niet te laten vaccineren. In Nederland is dat dus een groep van 1,2 miljoen mensen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bang voor naalden? Dat zijn veel mensen en met een goede reden

Vooral het percentage jongeren valt op. Ook in andere landen speelt dit probleem. Voor een aantal landen is dat een reden om een ludieke campagne op te zetten.

Israël: gratis pizza

Bijvoorbeeld Israël, de wereldkampioen vaccineren. De Israëlische GGD'en gingen in februari een samenwerking aan met restaurants. Het idee: zet een prik en je krijgt er gratis pizza, humus, koffie en een typisch, zoet Israëlisch toetje voor terug.

Israël wilde jongeren met gratis pizza en hummus naar de vaccinatiecentra lokken. Israël wilde jongeren met gratis pizza en hummus naar de vaccinatiecentra lokken.

En het leek te werken. Tientallen mensen kwamen een vaccinatie halen. "We zijn gekomen om geprikt te worden", zei een Israëliër tegen persbureau Reuters. "Het levert voordelen op, omdat je op bepaalde plekken niet welkom bent als je niet gevaccineerd bent. En het is heel fijn dat je er gratis koffie en pizza bij krijgt."

Verenigde Staten: bonussen uitdelen

De Amerikanen gaan nog een stapje verder. President Joe Biden kondigde vorige week zelfs een heel plan aan om het aantal vaccinaties omhoog te krijgen. Onderdeel van het plan: bedrijven zover krijgen om bonussen uit te keren als iemand gevaccineerd is. En duizenden apothekers in het land hebben toegezegd op vrijdagen 24 uur lang prikken uit te delen, zodat mensen die overdag te druk zijn, op vrijdagavond langs kunnen komen.

Bekijk ook: Zelfs twaalfjarigen kunnen in de VS al een prik krijgen:

Sommige ouders staan te popelen om hun kinderen te laten vaccineren.

Daar blijft het niet bij. Veel kinderdagverblijven worden ook vaccinatiecentra. Met een zogenaamde 'drop-in afspraak' kunnen ouders en verzorgers zich laten prikken wanneer ze hun kroost naar de kinderopvang brengen.

Prik genomen? Dan krijg je bier

En wie van een biertje houdt, heeft geluk. Er lonkt een samenwerking van de overheid met AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld. De bierbrouwer belooft gratis bier voor Amerikanen als 70 procent volledig is gevaccineerd. Die 70 procent is het doel van president Biden. Op dit moment heeft zo’n 43 procent twee prikken gehad.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vrouw in Ohio een miljoen rijker met dank aan haar coronavaccinatie

Tot slot kunnen gevaccineerde mensen nog gratis cruises, Super Bowl-tickets en loterijprijzen winnen. Ook zal de nationale honkbalcompetitie bij de stadions mensen vaccineren. Wie daarop afkomt, is in de race om gratis tickets voor honkbalwedstrijden te winnen.

Groot-Brittannië: uitgebreider datingprofiel

Dan Groot-Brittannië. De Britten proberen mensen een prik te laten halen door in te spelen op hun liefdesleven. Gebruikers van datingsapps zoals Tinder en Bumble krijgen een aantal voordelen als ze hun vaccinatiestatus delen in hun datingprofiel.

Zo krijgen gevaccineerde gebruikers gratis 'boosts', een manier om hun profiel te promoten. Ook kunnen ze gebruik maken van meer emoji's. De Britten slaan meteen twee vliegen in een klap door ook samen te werken met Muzmatch, een datingapp waarvan veel moslims gebruik maken. Want ook bij die groep is de bereidheid zich te laten vaccineren lager.

Deze Britse student krijgt een prik, maar de autoriteiten hopen dat nog meer studenten dat doen. Deze Britse student krijgt een prik, maar de autoriteiten hopen dat nog meer studenten dat doen.

Het hoofd van de Associatie voor Online Dating zegt tegen The Guardian: "Datingapps zijn het startpunt van een relatie bij een op de drie stellen. Lange tijd was elkaar in het echt ontmoeten niet mogelijk. Hopelijk hebben we nu een manier gevonden om dat toch op een veilige manier mogelijk te maken."

Op basis van vertrouwen

Een kanttekening: de datingapps worden niet gekoppeld aan informatie van de Britse gezondheidszorg. Met andere woorden: je moet erop vertrouwen dat iemand ook echt gevaccineerd is wanneer hij of zij dat invult.

En Nederland?

In onze vaccinatiecampagne zal er vooral worden ingezet op doelgerichte communicatie. "Een jongere in Friesland wordt bijvoorbeeld anders overtuigd dan één in Rotterdam-Zuid", zegt een woordvoerder van het Ministerie van Volksgezondheid.

"We kijken vooral naar wat de zorgen zijn. Waar ze mee zitten en hoe we hen daarbij kunnen helpen." De campagne wordt vormgegeven in samenwerking met gemeentes en veiligheidsregio’s en wordt dus vooral lokaal toegesneden.

‘We zullen verschillende middelen gebruiken, denk aan: WhatsAppfilmpjes, Q&A's op Tiktok, Youtube en Spotify, maar we gebruiken bijvoorbeeld ook plaatjes van bekende Oranjespelers." Andere acties blijven vooralsnog uit zicht.

Of we dus ook op een biertje kunnen rekenen in ruil voor de prik? Dat waarschijnlijk niet.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore