Te grote diepte

Al 2 dagen geen contact met 53 man in onderzeeër: 'Goede afloop niet waarschijnlijk'

23 april 2021 18:15 Aangepast: 23 april 2021 18:45
Archieffoto van de vermiste Indonesische onderzeeër Nanggala. Beeld © EPA

De hoop op een goede afloop vervliegt voor de 53 bemanningsleden van een verdwenen onderzeeër bij Indonesië. Gevreesd wordt dat het vaartuig naar een te grote diepte is gezonken. "De kans bestaat dat de boot door de enorme waterdruk in elkaar is gedrukt", zeggen experts tegen RTL Nieuws.

De autoriteiten in Indonesië hebben de hoop nog niet opgegeven, ze maken haast met de reddingsoperatie. De vermiste duikboot komt waarschijnlijk binnen een dag zonder zuurstof te zitten.

Het contact met de 44 jaar oude, Duitse KRI Nanggala-402 ging woensdag verloren. De onderzeeër was op zo'n 95 kilometer van Bali bezig met een oefening.

700 meter diep

Het ziet er niet naar uit dat de bemanning nog gered kan worden, zegt Jouke Spoelstra tegen RTL Nieuws. Hij heeft jaren gevaren als officier van de technische dienst op Nederlandse onderzeeboten. 

"Als de onderzeeboot op te grote diepte belandt dan bestaat de kans dat de stalen huid het begeeft. Dan is er weinig hoop op een goede afloop." De Indonesische marine houdt er rekening mee dat de duikboot op 600 tot 700 meter diepte ligt. Maar hij is ontworpen om tot maximaal 500 meter onder het wateroppervlakte te opereren.

Een marine-officier kijkt naar de foto's van de bemanningsleden. Een marine-officier kijkt naar de foto's van de bemanningsleden.

Ook Herman de Groot, groepscommandant van de Onderzeebootdienst, is niet optimistisch. "Het is niet waarschijnlijk dat de boot nog ergens zweeft in het water. Dan was er wel een noodsignaal geweest." De Groot vreest ook dat de onderzeeër is geïmplodeerd. 

Sonarapparatuur

Spoelstra is er wel van overtuigd dat de onderzeeboot gevonden gaat worden. "Ze weten goed op welke locatie hij vergaan is. Dat was anders in 2017, toen een Argentijnse onderzeeër met 44 bemanningsleden verging." Die werd pas een jaar later op een diepte van 800 meter teruggevonden.

De Groot wijst erop dat als de boot op de bodem ligt, hij lastig te vinden zal zijn. "Het zoeken wordt gedaan met sonarapparatuur. Maar eenmaal op de bodem heb je veel reflecties van de omgeving, en dat maakt het moeilijk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zoektocht naar vermiste onderzeeër opgevoerd, zuurstof bijna op

In de buurt van de plek waar de onderzeeër in Indonesië was, is een oliespoor op zee gevonden. Spoelstra: "Het kan zijn dat er brandstof of smeerolie ontsnapt is uit een tank. Lekkage."

Dat kan zijn gebeurd door een aanvaring met een schip. Maar erg waarschijnlijk vindt Spoelstra dat niet. "De scheepvaart wordt in dit gebied bij oefeningen goed in de gaten gehouden."

De sporen die op het water drijven. De sporen die op het water drijven.

Wat er nu bij Indonesië is gebeurd, is volgens de experts gissen. "Een onderzeeboot is net als een ruimtevaartuig", zegt Spoelstra. "Je zit in een vijandige omgeving: in dit geval water. De druk van het water op die diepte is je grootste vijand. Als je een waterlekkage hebt, kan de onderzeeër heel snel vollopen."

Dan moet je zorgen dat je lichter wordt dan de omgeving, legt hij uit. Aan de onderzeeboot zitten ballast tanks, gevuld met water. "Die kun je leegblazen. Dan komt er zuurstof in en daarmee wordt het schip lichter waardoor je richting het wateroppervlak stijgt. Een procedure waarop wordt getraind."

Pompen

Bij een grote waterlekkage probeer je alle kranten aan de buitenkant van de onderzeeër te sluiten. "Dat kan snel; bij veel onderzeeboten gaat dit met één druk op de knop. Dan zit als het goed is alles dicht, maar daarna moet je water snel kwijtraken. Dat is een kwestie van pompen."

De Groot maakt op uit het feit dat er geen noodsignaal is geweest, dat het er iets catastrofaals is gebeurd. "Dat het binnen een paar seconden gebeurd was."

De Indonesische marine heeft 21 vaartuigen ingezet in de zoektocht naar de KRI Nanggala-402. Ook burgervaartuigen met sonartechnologie speuren naar de duikboot. De marine zegt dat landen als de Verenigde Staten, Australië, Singapore, Maleisië en India inmiddels ook reddingsschepen en vliegtuigen hebben gestuurd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore