Bestuurder zelfrijdende Uber aangeklaagd voor dood door nalatigheid

Een backup-bestuurder van een zelfrijdende Uber die een fatale aanrijding veroorzaakte, is aangeklaagd voor dood door nalatigheid. De vrouw die in 2018 in het autonome voertuig zat had het ongeluk kunnen voorkomen als zij niet was afgeleid, zegt de Amerikaanse officier van Justitie.
Het ongeluk gebeurde twee jaar geleden in Tempe, in de buurt van de stad Phoenix in de Amerikaanse staat Arizona. Bij het ongeval kwam de 49-jarige Elaine Herzberg om het leven. Zij stak de weg over met haar fiets.
Fatale aanrijding
De vrouw die als backup-bestuurder in de Uber aanwezig was, zat waarschijnlijk naar het reality-programma The Voice op haar smartphone te kijken. De zelfrijdende Uber detecteerde Herzberg niet en reed haar aan. Herzberg werd geraakt met een snelheid van ongeveer 60 kilometer per uur. Zij was direct na het ongeluk buiten bewustzijn en overleed later in het ziekenhuis.

'Uber-bestuurder fataal ongeluk zat tv te kijken'
In de nasleep van het ongeval besloot Uber te stoppen met een test met zelfrijdende auto's in Arizona. Dat kostte ruim 300 medewerkers hun baan. Het fatale ongeluk leidde tot veel kritiek op het bedrijf. De technologie die Uber op de openbare weg testten zou niet goed hebben gewerkt.
Backup-bestuurder verantwoordelijk
Toch besloten de Amerikaanse autoriteiten om Uber niet aan te klagen. In plaats daarvan wordt de vrouw die als backup-bestuurder in de auto zat nu verantwoordelijk gehouden voor de dood van Herzberg.
De politie concludeerde eerder al dat de vrouw tijdens de rit regelmatig was afgeleid. "De bestuurder keek 204 keer naar beneden, bijna elke keer naar hetzelfde punt ter hoogte van haar rechterknie", staat er in het politierapport. Ook leek Vasquez regelmatig te moeten lachen of grijnzen op de momenten dat ze naar beneden keek.

Zelfrijdende Tesla knalt tegen politiewagen, chauffeur keek filmpje
De vrouw is twee keer eerder veroordeeld geweest en heeft meer dan vier jaar in de gevangenis doorgebracht. Zo probeerde ze een gewapende overval te plegen, voordat ze als taxichauffeur aan de slag ging.
Terughoudendheid
Het fatale ongeluk zorgde voor terughoudendheid bij techbedrijven om zelfrijdende auto's de weg op te krijgen.
Volgens de Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board had het ongeluk voorkomen kunnen worden als de backup-chauffeur op had gelet, maar zijn er ook andere oorzaken van het ongeluk.

Zelfrijdende Uber-auto's hadden meer ongelukken voor fatale crash
Andere oorzaken
Zo volgde Uber niet de juiste veiligheidsprocedures en werd er niet voldoende aandacht besteed aan de verantwoordelijkheden van de backup-chauffeur. Daarnaast had een automatisch noodremsysteem niet uitgeschakeld moeten worden. Dat systeem had de dood van Herzberg mogelijk kunnen voorkomen.
Ook had de staat Arizona meer toezicht moeten houden op de tests die Uber uitvoerde met zelfrijdende auto's.
De vrouw zegt niet schuldig te zijn. Het is volgens persbureau AP niet duidelijk of zij een advocaat in de arm heeft genomen.
