Nieuwe brug bij Genua geopend

Zo belabberd is de Italiaanse infrastructuur

03 augustus 2020 05:58 Aangepast: 03 augustus 2020 11:06
Door het instorten van de Morandi-brug kwamen 43 mensen om het leven. Beeld © EPA

Met een feestelijke ceremonie wordt vanavond de nieuwe brug bij Genua geopend. Twee jaar geleden stortte de Morandi-brug die er eerst stond in, tientallen mensen kwamen om. Het ongeluk bleek niet op zichzelf te staan: sindsdien kwamen er nog veel meer problemen met Italiaanse infrastructuur aan het licht.

Wie deze dagen door Italië rijdt zal het wellicht opvallen: op sommige trajecten zitten wegen ook nu nog vol hobbels en gaten. Het instorten van de Morandi-brug twee jaar geleden maakte al pijnlijk duidelijk hoe zorgelijk de staat van de Italiaanse infrastructuur is.

43 doden

Op 14 augustus 2018 reed de 33-jarige Davide Capello met z’n auto over de Morandi-brug. Het was noodweer. "Plotseling zag ik de weg voor me ineenzakken", vertelde hij later aan Italiaanse media. De Morandi-brug stortte in. Z’n auto viel de diepte in, dertig meter omlaag. Hij overleefde het, maar 43 andere mensen niet.

Dit is de vervanger van de Italiaanse rampbrug in Genua

De staat van de 1067 meter lange nieuwe brug wordt door robots in de gaten gehouden.
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Davide overleefde brugongeluk Genua: 'Ik zag het wegdek in de diepte verdwijnen'

Na het ongeluk werd een uitgebreid onderzoek ingesteld naar de oorzaak. Al bij het ontwerp van de brug bleken fouten te zijn gemaakt. Daarnaast werd duidelijk dat er jarenlang amper onderhoud was gepleegd. Er was gesjoemeld met onderhoudsrapporten en waarschuwingen van omwonenden werden niet onderzocht.

De Italiaanse premier Giuseppe Conte concludeerde eerder dit jaar dat de brug was ingestort door 'ernstige en onvergeeflijke nalatigheid.' De Italiaanse regering – en vooral de politieke partij de Vijfsterrenbeweging- wees woedend naar het bedrijf dat de wegen onderhoudt: Autostrade per l’Italia. Een commercieel bedrijf dat tolwegen, vliegvelden en infrastructuur beheert.

Benneton-familie

Een groot deel van de aandelen in dat bedrijf is in handen van modefamilie Benetton, bekend van de kleurrijke truien. De familieleden verdienden honderden miljoenen aan het beheer van de wegen. Ze hadden ook de Morandi-brug in beheer.

De woede was compleet toen een jaar na de instorting van de Morandi-brug een deel van het plafond omlaag kwam in een tunnel bij Genua. Opnieuw eentje van Autostrade per l’Italia.

Daar hield het niet op: uit een onderzoek van de inspectie bleek dat er met zeker 200 tunnels iets mis was. Er zaten scheuren in muren, vluchtwegen ontbraken en veel tunnels bleken zelfs in zo’n slechte staat dat ze op instorten staan.

Het Italiaanse wegennetwerk is grotendeels aangelegd in de jaren zestig, toen veel Italianen hun eerste auto kochten. Sindsdien is er te weinig aan onderhoud en vernieuwing gedaan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Brugramp bij Genua kost Benetton-familie 1,8 miljard euro

Ongelukken met Italiaanse infrastructuur:

  • 28 oktober 2016: Talud stort in bij Milaan: 1 dode
  • 9 maart 2017: Viaduct bij Ancona stort in: 2 doden
  • 14 augustus 2018: Morandi-brug bij Genua stort in: 43 doden
  • 24 november 2019: Brug tussen Savona en Turijn stort deels in: geen dodelijke slachtoffers.
  • 8 april 2020: Brug tussen Genua en Florence stort in, maar vanwege de lockdown rijdt er op dat moment amper verkeer, en dus vallen er geen slachtoffers.

De Italiaanse regering grijpt nu in: Autostrade per l’Italia komt grotendeels in staatshanden. Om dat voor elkaar te krijgen, is er een wet aangenomen die ervoor zorgt dat er minder schadevergoeding hoeft te worden betaald aan het bedrijf van de familie Benetton. In plaats van 23 miljard euro wordt er nu waarschijnlijk een veel lagere vergoeding betaald van zo’n 7 miljard euro. De details worden komende week verder uitgewerkt.

'Cadeau aan de stad'

Op de nieuwe brug bij Genua zouden automobilisten voortaan veilig moeten zijn; op de 1067 meter lange brug zijn robots geplaatst die de staat van de brug moeten controleren. De brug is ontworpen door sterarchitect Renzo Piano, die zelf uit Genua komt. Hij zag af van betaling en noemt de brug: ‘een cadeau aan de stad’. Vanavond is de feestelijke opening, vanaf woensdag mag het verkeer over de brug rijden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore