Kleine insectenslachter

Verre voorouder van gigantische dinosauriërs blijkt erg klein

07 juli 2020 15:17 Aangepast: 07 juli 2020 15:30
De kleine insecten slachter. Beeld © National Academy of Sciences

De 'kleine insectenslachter' was slechts 10 centimeter groot, maar blijkt de verre voorouder van reusachtige dinosauriërs. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het kleine beestje is de verre voorouder van onder meer de Pterosauriër, het grootste vliegende dier dat ooit heeft geleefd.

Fossielen van het kleine beestje werden al in 1998 gevonden op Madagascar. Vanwege het grote aantal fossielen duurde het zo lang voordat er duidelijkheid was over tot welke familie het dier behoorde.

Scherpe tanden

De onderzoekers wisten dat ze iets bijzonders hadden vanwege het kleine formaat van de fossielen en de scherpe tanden, schrijft CNN. Met die tanden ving het diertje insecten met een hard pantser. Het beestje leefde tussen 250 miljoen en 200 miljoen jaar geleden.

De ontdekking onderstreept volgens de wetenschappers de unieke rol van Madagaskar in het begrijpen van de ontstaansgeschiedenis van gewervelden.