Geen universele regels

Het nieuwe vliegen: lege stoelen en vluchten zonder catering

19 mei 2020 16:04 Aangepast: 19 mei 2020 22:24
Reiziger met mondkapje op Schiphol Beeld © ANP

Langzaam gaan steeds meer grenzen open. De luchtvaart heeft maanden nagenoeg stilgelegen, maar maatschappijen pakken mondjesmaat hun werk weer op. Ze lijken zoekende naar hoe om te gaan met het nieuwe normaal, want universele regels zijn er niet.

In de grote vliegveldhallen is het afstand houden geen grote uitdaging, maar in een vliegtuig is dit nagenoeg onmogelijk. Bij een gebrek aan universele regels bedenken vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen hun eigen regels.

Een groot discussiepunt binnen de luchtvaart is of maatschappijen de middelste stoelen leeg moeten houden. Op die manier is het voor passagiers makkelijker afstand houden.

Maar het zou vliegtuigen beperken tot tweederde van hun normale capaciteit, niet genoeg voor de meeste maatschappijen om winst te maken zonder de tarieven te verhogen.  

Met stickers wordt gevraagd afstand te houden. Met stickers wordt gevraagd afstand te houden.

Schiphol

Wie aankomt op Schiphol kan niet om de coronamaatregelen heen. Servicebalies zijn afgeplakt met transparante schermen en de vloer is beplakt met stickers om mensen te wijzen op hun afstand.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Corona in Zweden betekent gewoon naar het café: 'Problemen nu onder ogen zien'

In de wachtruimtes zijn de stoelen zelfs buiten gebruik 'zodat je niet te dicht bij elkaar zit'. In alle toiletten is desinfecterende handgel beschikbaar. Veel van het luchthavenpersoneel draagt mondkapjes, maar deze zijn voor hen en voor de reizigers niet verplicht.

KLM

Passagiers van KLM zijn bij het boarden en tijdens de vlucht wel verplicht om een mondkapje te dragen. Ook het personeel aan boord draagt mondkapjes en minimaliseert het contact met passagiers. Er is wel catering aanwezig. Als iemand in het vliegtuig symptomen van het coronavirus heeft, wordt hij direct geïsoleerd.

Volle vliegtuigen in de VS

Ook in Amerika zijn de regels niet altijd even duidelijk. Mensen worden gevraagd om mondkapjes te dragen, maar ook dat is niet overal verplicht. Op internet worden dagelijks video’s gepost van overvolle vliegtuigen.

Azië

Thaise maatschappijen hebben de catering afgeschaft. Passagiers krijgen geen eten of water meer geserveerd en moeten daarnaast ook een mondkapje dragen. Volgens de Maleise en Indonesische regels mogen toestellen maar de helft van de passagiers vervoeren.

In China, waar veel binnenlandse vluchten plaatsvinden, mogen vliegtuigen wel helemaal worden gevuld. Feng Xueli uit Peking nam deze maand zo’n vlucht en vertelde aan persbureau Reuters: "We moesten tijdens de vlucht een masker dragen en ons aan de coronamaatregelen houden."

"Ook zijn er temperatuurcontroles en veiligheidscontroles als je de luchthaven verlaat", zegt Feng.

Luchtvaart in crisis door coronavirus

Veel bedrijven hebben het zwaar door de coronacrisis, maar luchtvaartmaatschappijen hebben het misschien wel het allerzwaarst.

9/11

De coronacrisis heeft de algemene kijk op luchtvaart veranderd. De laatste keer dat de sector voor zo veel verandering stond, was na de terroristische aanslagen op 9/11 in 2001.

Veiligheidsprotocollen werden toen overal aangepast, wat de manier van reizen drastisch veranderde. Het is nog afwachten of de coronacrisis dezelfde impact gaat hebben.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van