'Kosten boven veiligheid'

Voormalig manager Boeing: '737 MAX was een haastklus'

20 februari 2020 06:01 Aangepast: 20 februari 2020 07:25
Een Boeing 737 MAX wordt geïnspecteerd.

De top van vliegtuigbouwer Boeing heeft grote druk uitgeoefend op medewerkers om de veelbesproken 737 MAX zo snel mogelijk te produceren, zodat het bedrijf het toestel snel op de markt kon brengen. Twee ongelukken met de 737 MAX kostte 346 mensen het leven.

"Kostenbesparingen waren uiterst belangrijk bij de productie van de 737 MAX", zegt Adam Dickson, voormalig technisch manager van Boeing, in Zembla. "Elke afdeling moest een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig halen. Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten uit het vliegtuig te halen en er gebrek is aan middelen om dat werk echt goed te doen, kan dat de veiligheid hebben beïnvloed."

Nadruk op kostenbesparing 

Dickson werkte bijna 30 jaar voor Boeing maar nam vorig jaar ontslag omdat hij vond dat er bij het bedrijf te veel nadruk was komen te liggen op commercie en kostenbesparing. Dat was al langer de cultuur, zegt hij, maar de productie van de 737 MAX was voor hem de druppel. "Dit ging ver boven alles dat we eerder hadden meegemaakt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Airbus test 'vliegtuig van de toekomst': zuiniger en stiller

De 737 MAX staat wereldwijd al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het toestel kwamen in totaal 346 mensen om het leven. 

'Door tijd gedreven'

Ook volgens advocaat Steve Marks, die honderd nabestaanden bijstaat, "is er geen twijfel dat Boeing bezuinigde ten koste van de veiligheid. Het bedrijf was meer door tijd gedreven dan door veiligheid bij het op de markt brengen van dit toestel."

"De klant wilde het heel, heel snel", zegt Dickson. "Als manager voelde ik de druk om de documentatie voor certificering te bespoedigen. Ik geloof dat de 737 MAX haastig op de markt is gebracht."

Fout na fout bij de Boeing 737 Max: zo ging het helemaal mis

Na de crashes van de 737 MAX, kwam de ene na de andere fout van Boeing naar buiten.

Reactie Boeing: 'Veiligheid prioriteit'

Boeing laat in een reactie aan Zembla weten niet te hebben bezuinigd op de ontwikkeling van de 737 MAX. "Veiligheid is altijd de eerste prioriteit. De 737 MAX was een zesjarig ontwikkelingsprogramma dat werd uitgevoerd volgens dezelfde bedrijfsprocessen en identieke FAA-vereisten en -processen die de certificering van eerdere nieuwe vliegtuigenupdates beheersten."

Eerder deze week kwam de 737 MAX ook al negatief in het nieuws toen naar buiten kwam dat afvalmateriaal is gevonden in de brandstoftanks van al afgebouwde toestellen van het type 737 MAX. Dat kan gevaarlijk zijn.

Stukjes metaal, gereedschap en lappen stof

Het gaat onder meer om stukjes metaal, gereedschap en lappen stof die de bouwers waarschijnlijk hebben achtergelaten in mogelijk 400 toestellen. Boeing bevestigde dat probleem en heeft tegen het personeel gezegd dat de slordigheden 'absoluut onaanvaardbaar' zijn. Ook heeft het bedrijf maatregelen aangekondigd om het probleem aan te pakken. Boeing verwacht niet dat het tot verdere vertraging zal leiden.

De vliegtuigbouwer moet goedkeuring krijgen van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA voordat de 737 MAX weer in gebruik mag worden genomen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Opnieuw problemen met Boeing 737 MAX: afval in brandstoftank gevonden

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore