Discussie

Einde aan scheuren op Duitse Autobahn? 'Dat is bijna heiligschennis'

14 februari 2020 14:07 Aangepast: 14 februari 2020 14:47
Duitse Autobahn Beeld © EPA

Autoliefhebbers over de hele wereld weten het: als je écht wilt doorkachelen moet je naar Duitsland. Voor even zijn ze gered, want de Bondsraad stemde vandaag tegen een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Toch zal de discussie hier niet mee ten einde zijn, want ook in Duitsland is dit geen heilig huisje meer.

"Dat geluid van die auto's, dat vrije gevoel… Iemand die van auto's houdt vindt dat heerlijk", zegt Emrys Blomont tegen RTL Nieuws. Hij voelt als autofanaat en oud-straatracer nergens ter wereld zo'n vrijheid als in Duitsland. Als Emrys ook maar een beetje die kant op moet voor zijn werk, probeert hij de routes altijd zo te plannen dat hij zo veel mogelijk over de Duitse limietloze wegen kan.

"Dan rij ik 180, 200 kilometer per uur en dan knallen ze me nog met 260 voorbij", zegt hij. Dat vindt hij alleen maar leuk om te zien. "Dat die vrijheid nog bestaat, dat voelt heerlijk."

Emrys Blomont organiseert wereldwijd auto-events Emrys Blomont organiseert wereldwijd auto-events

Veiligheid en milieu

Vandaag stemde de Duitse Bondsraad, een soort Eerste Kamer, over een groot pakket aan verkeersmaatregelen, waarvan instellen van de maximumsnelheid op 130 kilometer per uur er één is. Lange tijd was een snelheidslimiet in Duitsland vloeken in de kerk, maar steeds meer politici voelen er wat voor vanwege de veiligheid en het milieu.

Het voorstel voor een maximumsnelheid is vandaag weggestemd, maar ondanks dat is er een duidelijke mentaliteitsverandering in Duitsland. De Duitse politiebond, die ooit fervent tegenstander was, heeft zich uitgesproken voor een snelheidslimiet, en zelfs de machtige Duitse autoclub ADAC (met meer dan 20 miljoen leden) is niet meer tegen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vrouw raast met man op motorkap over Duitse snelweg

Toch vindt Emrys dat de felle voorstanders hun huiswerk niet goed doen. Volgens hem verbranden auto's juist minder als ze hard rijden en ook voelt hij niet veel voor het veiligheidsargument. "Als je sneller gaat, krijg je adrenaline en let je beter op. Als je in een achtbaan zit, kun je ook niet aan andere dingen denken."

Emrys kan het weten, want hij deed in de jaren 80 al mee aan illegale straatraces. Later is hij overgestapt naar legale races en begonnen met organiseren van auto-events.

Hij spreekt autoliefhebbers over de hele wereld en overal beginnen ze over de Duitse autobahn. "Wereldwijd is ongelimiteerde snelheid nergens anders mogelijk. Wij gaan niet naar Duitsland om te racen, maar je voelt gewoon dat je lekker kunt gaan."

BMW en Porsche

Autojournalist Carlo Brantsen herkent het sentiment, maar nuanceert wel dat het de afgelopen jaren op steeds minder plekken in Duitsland mogelijk is om zonder maximumsnelheid te rijden. "Het is een minder grote maatregel dan wij denken. Op veel stukken is de snelheid al getemperd." Ook zijn er steeds meer wegen waar het slechts een deel van de dag mag.

Toch zal een maximumsnelheid vooral in Zuid-Duitsland pijn doen, denkt Brantsen. "Autobouwers als BMW en Porsche zitten daar allemaal. Die bouwen auto's voor lange afstanden en snelheid. Met de auto's die ze daar hebben, is het bijna heiligschennis."

Terug naar 100 km/uur: niet leuk, wel goedkoper

Langzamer rijden is minder leuk, maar wel goed voor uw portemonnee, berekenden ze bij RTLZ

"Het is natuurlijk een gigantisch land, waar veel mensen grote afstanden afleggen", gaat hij verder. "In die zin kan ik me voorstellen dat als je vroeger 180 reed en nu nog maar 130 mag, dat veel mensen daaraan moeten wennen." Het is volgens hem vergelijkbaar met de pijn die we in Nederland voelen bij teruggaan naar 100 kilometer per uur. "Er is niet zo veel verschil, maar het voelt alsof we geknecht worden."

Mooie, dure auto's

En niet alleen in Zuid-Duitsland doet de maatregel pijn. Ook veel Nederlanders, onder wie Emrys, zouden het jammer vinden. "Ze moeten het gewoon houden", vindt hij. "Overal worden auto's verkocht en iedereen verdient eraan. Waarom maak je al die mooie dure auto's als je ze niet mag gebruiken?"

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore