Eerste keer ooit

Zeldzame ziekte die vooral jonge kinderen hebben, trof ook dinosauriërs

14 februari 2020 12:44 Aangepast: 14 februari 2020 13:24
Het skelet van een hadrosaur (archieffoto). Beeld © Getty Images

De zeldzame en soms pijnlijke ziekte Langerhans Cel Histiocytose (LCH) trof ook dinosauriërs. Vandaag de dag hebben vooral jonge kinderen de ziekte.

Onderzoekers van de Universiteit van Tel Aviv vonden LCH in de staart van een jonge hadrosaur. Deze plantenetende dinosaurus met een lengte van meer dan 10 meter en een kenmerkende 'eendensnavel', liep 66 miljoen jaar geleden rond in Zuid-Alberta in Canada.

Onderscheidend uiterlijk

De onderzoekers vergeleken ongewone holtes in de fossiele staart met de skeletten van twee mensen die LCH hadden. Uit onderzoek blijkt dat dinosaurussen beschadigingen in de staart hadden die erop wijzen dat ze dezelfde ziekte hadden.

Nieuwe tyrannosaurus ontdekt in Canada, de 'reaper of death'

Ondanks het enorme tijdsverschil tussen dinosauriërs en mensen, zijn beiden vatbaar voor ziekten. Het is dan ook niet de eerste keer dat een ziekte of een tumor wordt gevonden bij een dinosaurus. Sommige resultaten komen overeen met ziekten die we vandaag de dag nog kennen.

Een tyrannosaurus had de ontstekingsziekte jicht,  de chronische gewrichtsziekte artrose werd gevonden bij een Iguanodon en een Apatosaurus leed aan de reumatische aandoening 'DISH'.

170 miljoen jaar oude pootafdrukken van dinosaurussen ontdekt

Onderzoekers proberen te begrijpen waarom bepaalde ziekten de evolutie overleven. Aan de hand daarvan kunnen nieuwe en effectievere manieren ontwikkeld worden om de ziekten te behandelen.

LCH

Langerhans Cel Histiocytose is een afweerstoornis waarbij de Langerhans-cellen, die lichamen beschermen tegen virussen en bacteriën, gaan woekeren. De gevolgen van LCH zijn vergelijkbaar met die van kanker. De diagnose LCH wordt jaarlijks ongeveer bij 15 kinderen in Nederland gesteld en kan zich in alle organen ontwikkelen.

De meeste patiënten overleven de ziekte en soms verdwijnt het zonder een behandeling van chemo- en radiotherapie. In zeldzame, ernstige gevallen kan de ziekte fataal verlopen.

Grote ontdekking: fossielen van onbekende diersoorten gevonden