Onderzoek vliegtuigcrash Iran: 'Terreuraanslag één van de scenario's'

Oekraïne wil samen met Iran onderzoek doen naar het neerstorten van het Oekraïense passagiersvliegtuig boven Teheran. Scenario’s waarnaar gekeken wordt zijn onder meer het neerhalen van het vliegtuig met een raket en een terroristische aanval.
De vliegtuigramp vond plaats vlak na het opstijgen van een Boeing 737-800 van Ukraine International Airlines vanaf de luchthaven in Teheran. Het vliegtuig was onderweg naar Kiev, maar stortte binnen een paar minuten neer. Alle 176 inzittenden kwamen hierbij om het leven.
Onderzoekscommissie
De veiligheidsadviseur van de Oekraïense regering, Oleksiy Danilov, laat via Facebook weten met een Iraanse afvaardiging bijeen te komen om over het onderzoek te praten. Ook de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO is hierbij aanwezig.
Er is een speciale onderzoekscommissie gevormd. Hierin zitten ook specialisten die onderzoek hebben gedaan naar het neerstorten van vlucht MH17. Canada en Zweden worden betrokken bij het onderzoek. Onder de slachtoffers waren 63 Canadezen en 10 Zweden.

Oekraïens onderzoeksteam naar rampplek neergestort vliegtuig Iran
Vier scenario's
Danilov noemt de vier belangrijkste scenario’s waarnaar het onderzoeksteam gaat kijken. Een daarvan is het neerhalen van het vliegtuig door een luchtafweerraket. Volgens de Oekraïense veiligheidsadviseur wordt gekeken naar speculaties waarin wordt beweerd dat nabij de rampplek fragmenten van een Russische raket zijn gevonden.
Er wordt ook gekeken of de crash is veroorzaakt door een explosie van de motor door een technisch mankement. Daarnaast wordt de mogelijkheid onderzocht van een botsing met een drone of een ander vliegend object. Ten slotte noemt Danilov ook de mogelijkheid van een terroristische aanval.

Experts betwijfelen oorzaak neerstorten vliegtuig Iran: 'Dit kun je nog niet weten'
Zwarte dozen
De zwarte dozen van het neergestorte toestel werden op de dag van de crash al gevonden. Iran liet toen weten dat de Iraanse luchtvaartorganisatie de dozen zelf zou gaan onderzoeken. Oekraïne zou hierbij aanwezig mogen zijn. Boeing zou, als belanghebbende vliegtuigfabrikant van het neergestorte vliegtuig, de dozen niet mogen onderzoeken.
Alle vliegtuigen bezitten twee zwarte dozen. In de apparaten wordt informatie van de vlucht geregistreerd. Bij het neerstorten van een vliegtuig wordt deze informatie gebruikt om onderzoek te doen naar de oorzaak.
De regels van de internationale burgerluchtvaartorganisatie schrijven voor dat het land waar de ramp plaatsvindt, het onderzoek leidt. Iran volgt dus die regels.
Bloemenzee op luchthaven Kiev: 'Dit is een drama voor de hele wereld'
Pas 3,5 jaar oud
Na de crash zei de Iraanse luchtvaartorganisatie dat de crash het gevolg was van een technisch mankement. Deze verklaring werd dezelfde dag nog ingetrokken. Het Boeing-toestel van Ukraine International Airlines was pas 3,5 jaar oud.
Boeing is de afgelopen jaren veel in het nieuws geweest na het neerstorten van twee 737 Max-toestellen in korte tijd. In dit type vliegtuig werd een fout gevonden. Het rampentoestel in Teheran is van een ander type, 737-800. Hiervan vliegen er zo'n 6700 wereldwijd.