Boeing gecrasht

Experts betwijfelen oorzaak neerstorten vliegtuig Iran: 'Dit kun je nog niet weten'

08 januari 2020 12:06 Aangepast: 10 januari 2020 12:52
Werkzaamheden op de plek waar het vliegtuig is neergestort. Beeld © AFP

Luchtvaartdeskundigen zetten grote vraagtekens bij de conclusie dat een technisch mankement de oorzaak is geweest voor het neerstorten van het passagiersvliegtuig bij Teheran in Iran. Daarbij kwamen vanochtend alle 176 inzittenden om het leven.

Vrijwel direct na het ongeluk meldden Iraanse autoriteiten dat een technisch mankement de oorzaak van de ramp zou zijn. Maar luchtvaartdeskundige Benno Baksteen vindt dat veel te voorbarig. "Dit kun je nog niet weten."

Het vliegtuig steeg om 02:38 uur (Nederlandse tijd) op vanaf het vliegveld van Teheran. Een paar minuten later stortte het neer. Volgens Flightradar, waar je vluchten nauwkeurig kunt volgen, bereikte het toestel een hoogte van 2400 meter. Daarna verdween het van de radar. Op die radar is dan ook geen neerwaartse beweging te zien.

Plotseling van radar

Volgens Baksteen is het zeer opmerkelijk dat ineens geen informatie meer vanuit het vliegtuig kwam. "Je moet zoiets echt verder onderzoeken. Op vluchtgegevens is niets afwijkend te zien, tot de informatiestroom plotseling ophoudt. Als er een motor was uitgevallen, was die stroom waarschijnlijk wel doorgegaan. Het kan zijn dat de elektriciteit is uitgevallen of dat het vliegtuig is ontploft."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Voornamelijk Iraniërs en Canadezen in ramptoestel

Collega-luchtvaartdeskundige Joris Melkert is het met Baksteen eens. "Er zou best een technisch mankement kunnen zijn geweest. Maar uit vrijwel alle onderzoeken naar rampen blijkt dat er dan meer aan de hand is. Het is bijna nooit gebeurd dat alleen een technisch mankement voldoende is voor zo'n catastrofale ramp."

Op de luchthaven van Kiev is inmiddels een bloemenzee ontstaan

"Dit is een drama voor de hele wereld", zegt een stewardess die ook voor Ukraine International Airlines werkt.

Betrouwbaar vliegtuig

Dat een eventueel technisch mankement juist met een Boeing 737-800 gebeurde, is ook bijzonder. Het vliegtuig staat als erg betrouwbaar te boek. KLM heeft er 31 van in zijn vloot en Transavia 35. "Het neergestorte toestel was pas enkele jaren oud en had voor zover bekend geen opvallende voorgeschiedenis", zegt Baksteen. "Ook luchtvaartmaatschappij Ukraine International Airlines staat niet slecht bekend."

Nationaliteiten van de omgekomenen inzittenden. Nationaliteiten van de omgekomenen inzittenden.

Melkert heeft veel vragen over wat er dan wel precies is gebeurd. "Je moet dit grondig onderzoeken. Het kan toch een mankement zijn geweest, maar je moet ook een gewelddadige aanslag niet bij voorbaat uitsluiten." Baksteen: "Je kunt simpelweg nog geen conclusies trekken."

'Geen bemanningsfout'

Ook de Oekraïense ambassade staat niet meer achter de verklaring dat een technisch mankement de oorzaak is geweest. De kans op een fout van de bemanning wordt eveneens zo goed als uitgesloten. De crew was ervaren en het vliegtuig was al een eind op weg, zegt Igor Sosnovsky, vicepresident van Ukraine International Airlines, tegen het Oekraïense persburau Unian

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore