'Als een fakkel'

Roemeense vrouw (66) vat vlam en sterft op operatietafel

30 december 2019 16:58 Aangepast: 30 december 2019 17:00
Archieffoto

Een bizar ongeluk in Roemenië. Daar is een 66-jarige vrouw gisteren overleden nadat haar lichaam vorige week vlam had gevat tijdens een operatie. De vrouw 'ontstak als een fakkel', schreef een parlementariër op Facebook.

Een chirurg doofde het brandende lichaam met een emmer water. In de operatiekamer was brand ontstaan toen een elektrische scalpel in aanraking kwam met een brandbaar ontsmettingsmiddel.

Tumor

De vrouw, die in een ziekenhuis in Boekarest geopereerd werd aan een tumor aan de alvleesklier, overleed uiteindelijk aan haar brandwonden.

Het Roemeense ministerie van Volksgezondheid heeft laten weten een onderzoek te beginnen naar het 'ongelukkige incident'. "Chirurgen moeten zich ervan bewust zijn dat het verboden is om een brandbaar ontsmettingsmiddel te gebruiken als gewerkt wordt met een elektrische scalpel", liet het ministerie weten.

Verouderd materiaal

De zorg in Roemenië staat al langere tijd onder grote druk. Er is nauwelijks geld, het materiaal is vaak verouderd en er is een tekort aan ziekenhuispersoneel.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bizarre operatie: 40 messen uit maag man gehaald

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore