'Fout gemaakt'

Baas staats-tv Rusland geeft toe: ons MH17-satellietbeeld klopte niet

11 december 2019 17:02 Aangepast: 11 december 2019 19:14
Een straaljager die op de vervalste satellietfoto te zien is.

De chef van de Russische staatstelevisie doet een opvallende ontboezeming. In een interview geeft hij toe dat zijn kanaal een satellietfoto van MH17 heeft gebruikt die niet echt was. Het was een 'fout'.

Het waren 'sensationele beelden', zei de presentator destijds. Een satellietfoto met vlucht MH17 en iets verderop een straaljager die een raket op MH17 afvuurt. De beelden werden vertoond op het bestbekeken tv-kanaal van Rusland: de staatszender Channel One.

Aantoonbaar vervalst

Het probleem was: de desbetreffende satellietfoto was aantoonbaar vervalst. De tijdsaanduiding klopte niet met het tijdstip van de ramp, er bleek oud satellietbeeld te zijn gebruikt en het passagiersvliegtuig op de 'satellietfoto' zag er anders uit dan het MH17-toestel van Malaysia Airlines. Dat werd al snel duidelijk door onderzoek van journalisten. 

Het item, uitgezonden in november 2014:

De bewuste satellietfoto is te zien vanaf 2 minuut 17

De baas van de tv-zender, Konstantin Ernst, geeft nu toe dat zijn zender een valse satellietfoto heeft gebruikt. Dat doet Ernst in een interview met het Amerikaans tijdschrift The New Yorker. "Ja, we zijn ook maar mensen, we hebben een fout gemaakt, maar niet expres." Het is voor het eerst dat een Russische tv-baas in functie toegeeft dat nepbeeld van MH17 is gebruikt.

Konstantin Ernst is al 20 jaar de baas van de Russische staatszender Konstantin Ernst is al 20 jaar de baas van de Russische staatszender

De uitzending met de gewraakte satellietfoto was op 14 november 2014, vier maanden na de MH17-ramp. Daarbij kwamen alle 298 inzittenden van vlucht MH17 om het leven, onder wie 196 Nederlanders. De ramp vond plaats boven een oorlogsgebied, waar het Oekraïense regeringsleger vecht tegen rebellen die steun krijgen van Rusland. Uit het internationale strafrechtelijk onderzoek bleek later dat MH17 uit de lucht werd geschoten door een Russische Buk-raket.

'Nederlands onderzoek onprofessioneel'

Rusland ontkent elke betrokkenheid. De Russische staatsmedia hebben allerlei verschillende theorieën over MH17 verspreid, waarin Oekraïne altijd de schuldige is. Ook de vervalste satellietfoto met de straaljager werd voor zo'n theorie gebruikt. In het item zegt de presentator dat in de buurt van MH17 vliegtuigen werden gezien, maar 'dat waren zeker geen Russische vliegtuigen'. Daarmee wordt gezinspeeld op een Oekraïense straaljager die MH17 uit de lucht zou hebben geschoten. Een theorie waar Rusland later weer van afstapte.

Ondanks het vervalste satellietbeeld blijft tv-baas Ernst bij zijn pro-Kremlin standpunt: "Jij gelooft dat het Nederlandse onderzoek waar is", zegt hij tegen de New Yorker, "en ik geloof dat het Nederlandse onderzoek onprofessioneel is". Ernst zegt nog steeds achter de antiwesterse koers van zijn zender te staan.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore